ZAKONODAJA O IVINOREJI V EU IN STROKOVNE OSNOVE ZA USKLADITEV SLOVENSKE
1. DEL
Pripravil:
Prof. dr. Andrej Šalehar
RODICA, december 1998
KAZALO
1. UVOD......................................................................................................................................................................................3
2. PREGLED IN OSNOVNA STROKOVNA IZHODIŠÈA ZAKONODAJE EU PO PODROÈJIH
IVINOREJE...................................................................................................... .............................................................4
2.1. OSNOVNI PRAVNI AKTI.................................................................................................................................................4
2.2 KRATEK POVZETEK VSEBINE PO PODROÈJIH IVINOREJE......................................................................5
2.2.1.
SELEKCIJA DOMAÈIH IVALI: PLEMENSKE IVALI – ÈISTOPASEMSKE,HIBRIDNE,…................................................................................................................................................................................5
2.2.1.1. STROKOVNA IZHODIŠÈA IN CILJI..........................................................................................................................5
2.2.1.2. PO VRSTAH DOMAÈIH IVALI....................................................................................................................7
2.2.1.2.1. GOVEDO...................................................................................................................................................................7
2.2.1.2.2. PRAŠIÈI.......................................................................................................................................................................7
2.2.1.2.3. OVCE IN KOZE........................................................................................................................................................8
2.2.1.2.4. KONJI.........................................................................................................................................................................8
2.2.1.2.5. DRUGE VRSTE........................................................................................................................................................9
2.2.2. PROMET S PLEMENSKIMI IVALMI ZNOTRAJ EU IN S TRETJIMI DRAVA
MI......................102.2.3. IDENTIFIKACIJA IN REGISTRACIJA IVALI..............................................................................................11
2.2.4. ZAŠÈITA IVALI.................................................................................................................................................12
2.2.5. PREHRANA IVALI..........................................................................................................................................13
2.2.6. VARSTVO OKOLJA IN IVINOREJA.............................................................................................................14
2.2.7.
STANDARDI ZA OCENJEVANJE TRUPOV ZAKLANIH IVALI, JAJC...................................................152.2.8. KMETIJSKI TRGI Z MESOM, MLEKOM, JAJCI, …....................................................................................................17
2.2.9. NACIONALNI PRODUKTI .........................................................................................................................................18
2.2.10. UÈINKOVITOST KMETIJSKIH STRUKTUR...........................................................................................................19
2.2.11. STATISTIKA NA PODROÈJU IVINOREJE................................................................................................20
2.2.12. BIOTSKA RAZNOVRSTNOST, GENETSKI RESURSI.........................................................................................21
2.2.13. TRAJNOSTNA (SONARAVNA, ORGANSKA) IVINOREJA..................................................................22
2.2.14. ORGANIZACIJA EU
NA PODROÈJU IVINOREJE..................................................................................232.2.15. PRIDRUITVENE IN DRUGE PODPORE, PREHODNA OBDOBJA.......................................................25
3. STROKOVNE OSNOVE IN PREDLOGI UREDITVE SLOVENSKE
ZAKONODAJE PO PODROÈJIH IVINOREJE......................................................................................................27
3.1. SELEKCIJA DOMAÈIH IVALI: PLEMENSKE IVALI – ÈISTOPASEMSKE, HIBRIDNE,…
............273.2. PROMET S PLEMENSKIMI IVALMI ZNOTRAJ EU IN S TRETJIMI DRAVAMI.......................29
3.3. IDENTIFIKACIJA IN REGISTRACIJA IVALI...............................................................................................30
3.4. ZAŠÈITA IVALI...................................................................................................................................................31
3.5. PREHRANA IVALI............................................................................................................................................31
3.6. VARSTVO OKOLJA IN IVINOREJA...............................................................................................................31
3.7. STANDARDI ZA OCENJEVANJE TRUPOV ZAKLANIH IVAL
I, JAJC, …,..................................................323.8. KMETIJSKI TRGI Z MESOM, MLEKOM, JAJCI, …......................................................................................................32
3.9. NACIONALNI PRODUKTI ...........................................................................................................................................32
3.10. UÈINKOVITOST KMETIJSKIH STRUKTUR.............................................................................................................33
3.11. STATISTIKA NA PODROÈJU IVINOREJE.................................................................................................33
3.12. BIOTSKA RAZNOVRSTNOST, GENETSKI RESURSI..........................................................................................34
3.13. TRAJNOSTNA (SONARAVNA,
ORGANSKA) IVINOREJA....................................................................343.14. ORGANIZACIJA EU NA PODROÈJU IVINOREJE....................................................................................34
3.15. PRIDRUITVENE IN DRUGE PODPORE, PREHODNA OBDOBJA.........................................................35
4. ZAKLJUÈEK......................................................................................................................................................................35
5. VIRI....................................................................................................................................................................................36
1. UVOD
ivinoreja bo tudi po vstopu Slovenije v EU ostala naša najpomembnejša kmetijska panoga. Zaradi vse hitrejšega zarašèanja kmetijskih površin in zmanjšanja poseljenosti podeelja bo morala pridobiti na pomenu. Na odprtem evropskem trišèu pa bo delovala pod tejimi gospodarskimi pogoji. Èe temu dodamo še teave, ki so povezane s spremenjeno socialno strukturo na vaseh, kar pogosto onemogoèa konkurenèno usposobitev (poveèanje) naših kmetij, potem je zahteva po ureditvi in temeljiti pripravi ivinoreje razumljiva. Prva prilonost za to je e pri usklajevanju zakonodaje, ko bo morala Slovenija uskladiti svoje zakone, predpise in pravilnike s podobnimi v EU. Prièakujemo lahko, da bodo predpisi ostrejši na podroèju etologije in ekologije in da bomo dobili bomo številne nove. Pomembno je, da to delo opravimo èim bolje in s poudarjenim premislekom. Premalo je, da samo prevedemo zakone in predpise. Ob tem je treba poiskati, kako je posamezno podroèje strokovno in organizacijsko urejeno, katere študije in raziskave še moramo opraviti, da se bomo po evropsko in nanovo organizirali, da bomo vedeli, kaj nam posamezni predpis prinaša. Poiskati moramo tudi vse monosti za poveèanje gospodarnosti v naši ivinoreji. Izredno pomembna je tudi najširša seznanitev strokovnjakov, kmetov, rejcev in upravnih slub z novo zakonodajo. To je pot po kateri bomo uspeli ohraniti slovensko ivinorejo.
Zakonodaja EU na podroèju kmetijstva in ivinoreje je številna. Tako je verjetnost, da je bilo kakšno doloèilo prezrto, kar precejšna. Poroèilo je razdeljeno na tri dele. V prvem je na kratko opisana vsebina osnovnih pravnih aktov EU po podroèjih ivinoreje, v drugem so prevodi direktiv in pravilnikov povezanih s selekcijo prašièev in v tretjem so strokovne osnove za ureditev slovenske zakonodaje na podroèju ivinoreje.
2. PREGLED IN OSNOVNA STROKOVNA IZHODIŠÈA ZAKONODAJE EU PO PODROÈJIH IVINOREJE
2.1. OSNOVNI PRAVNI AKTI
Pravni akti, ki jih bomo predstavili, so razvršèeni v skupini 03 (kmetijstvo) in 15 (okolje, potrošniki in zašèita zdravja). Posamezna podroèja ivinoreje so vkljuèena v skupne pravne akte, druga jih imajo po vrstah domaèih ivali. Nekatera podroèja pa imajo skupne pravne akte in še dodatne po vrstah.
Osnovna ureditev pravnih aktov EU po podroèjih ivinoreje
Podroèje ivinoreje |
Pravni akti |
||
skupni |
po vrstah |
||
1 |
Selekcija domaèih ivali: plemenske ivali – èistopasemske, hibridne, ……. |
+ |
+ |
2 |
Promet s plemenskimi ivalmi znotraj EU in s tretjimi dravami |
+ |
|
3 |
Identifikacija in registracija ivali |
+ |
|
4 |
Zašèita ivali |
+ |
+ |
5 |
Prehrana ivali |
+ |
|
6 |
Varstvo okolja in ivinoreja |
+ |
|
7 |
Standardi za ocenjevanje t rupov zaklanih ivali, jajc, ….. , |
+ |
|
8 |
Kmetijski trgi z mesom, mlekom, jajci, .. |
+ |
|
9 |
Nacionalni produkti |
+ |
|
10 |
Uèinkovitost kmetijskih struktur |
+ |
|
11 |
Statistika na podroèju ivinoreje |
+ |
+ |
12 |
Biotska raznovrstnost, genetski resursi |
+ |
|
13 |
Trajnostna (sonaravna, organska) ivinoreja |
+ |
|
14 |
Organizacija EU na podroèju ivinoreje |
+ |
|
15 |
Pridruitvene in druge podpore, prehodna obdobja |
+ |
+ |
2.2. KRATEK POVZETEK VSEBINE PO PODROÈJIH IVINOREJE
2.2.1. SELEKCIJA DOMAÈIH IVALI: PLEMENSKE IVALI – ÈISTOPASEMSKE, HIBRIDNE, …
2.2.1.1. STROKOVNA IZHODIŠÈA IN CILJI
EU je uvedla politiko, ki naj bi zagotovila in varovala kakovost pasem domaèih ivali. V ta namen je doloèila standarde in postopke za vodenje rodovniških knjig, za preizkušanje ivali, ocenjevanje plemenske vrednosti, za izdajo rejskih dokumentov in porekel, za promet plemenskih ivali, itd. V zakonskih aktih uporabljajo pogosto izraze “zootechnical standards, zootechnical aspects, zootechnical cheks” in uvršèajo jih v skupino veterinarskih kontrol. Cilj izvajanja pravnega reda EU (“acquis communautaire”) na tem podroèju je dokonèna odstranitev ovir v trgovini s plemenskimi ivalmi in èistopasemskimi ivalmi ter njihovimi produkti kot so sperma, jajèeca ali embriji. Kupec plemenske ivali mora imeti zagotovilo, da ima kupljena plemenska ival ocenjeno plemensko vrednost in da izpolnjuje vse pogoje za njen vpis v rodovniško knjigo. Sistem EU predvideva, da obstajajo uèinkovita rejska zdruenja ali organizacije rejcev, ki jih priznava drava na osnovi predpisanih kriterijev (strokovno osebje, velikost èrede, pravila o sistemu identifikacije ivali, sistem registracije porekel, definicije selekcijskih ciljev, postopki rabe proizvodnih podatkov za ocenjevanje plemenske vrednosti, pravila o enakopravnosti èlanov in drugih) in ki vodijo rodovniške knjige. Te organizacije morajo delovati pod nadzorom dravnih ustanov. Uradne ustanove lahko prevzamejo vlogo organizacije rejcev ali rejskih zdruenj, èe imajo potrebna tehnièna in finanèna sredstva ter ustrezno usposobljen strokovni kader.
Predpisi so urejeni po vrstah ivali: govedo, prašièi, ovce in koze ter konji; za vse ostale vrste pa je en skupen predpis.
Osnovne direktive, pravilniki, predpisi EU na podroèju selekcije domaèih ivali
Tematika pravnega akta na podroèju selekcije |
Govedo |
Prašièi |
Ovce in koze |
Konji |
Ostale vrste |
Selekcija èistih pasem in zootehniški standardi |
77/504* |
88/661 |
89/361 |
90/427 |
91/174 |
Kriteriji za priznavanje in nadzor rejskih organizacij, ki vodijo rodovniško knjigo |
84/247 |
89/501 |
90/254 |
92/353 |
|
Kriteriji za vnos èistopasemskih plemenskih ivali v rodovniško knjigo |
84/419 |
89/502 |
90/255 |
||
Poreklo za èistopasemske plemenske ivali (seme, jajèeca, embrije) |
86/404 |
89/503 |
90/258 |
93/623 |
|
Kriteriji za priznavanje in nadzor rejskih or ganizacij, ki vodijo register hibridnih plemenskih ivali |
89/504 |
||||
Kriteriji za vnos hibridnih plemenskih ivali v register |
89/505 |
||||
Poreklo za hibridne plemenske ivali (seme, jajèeca, embrije) |
89/506 |
||||
Metode za monitoring lastnosti in ocenjevan je plemenske vrednosti za èistopasemske in hibridne plemenske ivali |
86/130, 94/515 |
89/507 |
90/256 |
||
Sprejemanje èistopasemskih plemenskih ivali za pleme |
87/328 |
90/118 |
90/257 |
||
Sprejemanje hibridnih plemenskih ivali za pleme |
90/119 |
* navedeni so izhodišèni pravni akti
2.2.1.2. PO VRSTAH DOMAÈIH IVALI
2.2.1.2.1. GOVEDO
DOKUMENTI
77/504/EEC : Council Directive of 25 July 1977 on pure - bred breeding animals of the bovine species (z dopolnitvami: 79/268/EEC, 91/174/EEC, 94/28/EC; skupaj z 11 pravilniki, predpisi, …)
VSEBINA
V teh pravnih aktih so doloèeni predpisi za trgovanje s èistopasemskim govedom, da bi se tako postopoma sprostila trgovina èistopasemskimi plemenskim govedom. Opisane so metode, kriteriji in postopki:
Èlanice EU morajo zagotoviti izdajanje pedigrejev za notranji trg in sicer za plemenske ivali, za seme in embrije od teh ivali. Plemensko govedo ne sme biti uvoeno iz tretjih drav, èe nima uradno potrjenega porekla.
2.2.1.2.2. PRAŠIÈI
DOKUMENTI
88/661/EEC : Council Directive of 19 December 1988 on the zootechnical standards applicable to breeding animals of the porcine species (skupaj s 7 pravilniki, predpisi, …)
VSEBINA
Opisane so definicije: èistopasemski plemenski prašiè, hibridni plemenski prašiè, rodovniška knjiga in register.
Opisane so metode, kriteriji in postopki:
2.2.1.2.3. OVCE IN KOZE
DOKUMENTI
89/361/EEC : Council Directive of 30 May 1989 concerning pure-bred
breeding sheep and goats (s 5 pravilniki, predpisi, …)
VSEBINA
Opisane so definicije: èistopasemska plemenska ovca, èistopasemska plemenska koza in rodovniška knjiga.
Opisane so metode, kriteriji in postopki:
2.2.1.2.4. KONJI
DOKUMENTI
90/427/EEC : Council Directive of 26 June 1990 on the zootechnical and genealogical conditions governing intra-Community trade in equidae (s 5 predpisi, .…)
90/428/EEC : Council Directive of 26 June 1990 on trade in equidae intended for competitions and laying down the conditions for participation therein (z 1 predpisom, .…)
VSEBINA
Prva direktiva pojasnuje pojme: konji, vpisani konji, rodovniška knjiga in drugo. V notranji trgovini s konji ne sme biti zaradi rejskih ali genealoških vzrokov omejitev ali prepovedi. Pravilniki predvidevajo genealoška doloèitve za vpisane konje s pomoèjo komisije, posebej še kriterije za identificiranje konj, za priznavanje zdruenj in organizacij, za vodenje rodovniških knjig, kriterije za vpis in vnos v rodovniške knjige. Pri notranji trgovini mora drava prejemnica vnešene konje vnesti in vpisati pod istim imenom kot so bili v dravi prodajalki. Pravilniki nadalje predvidevajo za doloèitev ivinorejskih ocen komisijo, splošne kriterije za sprejem plemenskih konj in metode za kontrolo potomstva. Pri prodaji je potrebno priloiti potrdilo o izvoru in izpisek iz rodovniške knjige.
V drugi direktivi je definiran pojem prireditev. Predpisi o prireditvah ne smejo vkljuèevati nobenih razlik med konji iz drave prirediteljice in iz drugih drav. Predpisi dajejo nedotakljivo monost, da so prireditve z v rodovniške knjige vpisanimi konji ali regionalne prireditve v rejske namene.
2.2.1.2.5. DRUGE VRSTE
DOKUMENTI
91/174/EEC: Council Directive of 25 March 1991 laying down zootechnical and pedigree requirements for the marketing of pure-bred animals and amending Directives 77/504/EEC and 90/425/EEC
VSEBINA
Direktiva se nanaša na prodajo èistopasemskih ivali, njihove sperme, jajènih celic in embrijev (razen za govedo, prašièe, ovce, koze in konje). Pojasnjen je pojem èistopasemska ival. Drave èlanice skrbijo, da iz ivinorejskih vzrokov ni omejevanja ali prepreèevanja notranje trgovine s èistopasemskimi ivalmi, njihovo spermo, jajènimi celicami in embriji. Nadalje skrbijo zato, da kriteriji za priznavanje rejskih organizacij in zdruenj niso diskriminativni. Postavljeni so kriteriji za vnos ali registriranje v rodovniške knjige, kriteriji za sprejem èistopasemskih ivali za pleme in uporabo njihove sperme, jajènih celic in embrijev ter za pri prodaji priloena sprièevala.
2.2.2. PROMET S PLEMENSKIMI IVALMI ZNOTRAJ EU IN S TRETJIMI DRAVAMI
DOKUMENTI
90/425/EEC : Council Directive of 26 June 1990 concerning veterinary and zootechnical checks applicable in intra - Community trade in certain live animals and products with a view to the completion of the internal market (11 dopolnitev; 68 predpisov)
94/28/EC : Council Directive of 23 June 1994 laying down the principles relating to the zootechnical and genealogical conditions applicable to imports from third countries of animals, their semen, ova and embryos, and amending Directive 77/504/EEC on pure-bred breeding animals of the bovine species
VSEBINA
Direktiva se nanaša na v aneksu A in B navedene ive ivali in proizvode kakor tudi na ivali iz tretjih drav. Pojasnitev pojmov: veterinarska kontrola, zootehniška (ivinorejska) kontrola, trgovina, obrat, center ali ustanova, pristojne oblasti (uprave), uradni veterinar. Drava proizvajalka in drava nakupovalka morata skrbeti, da potekajo kontrole in izstavitve potrdil na sprejemljiv naèin.
Potek kontrole v izvorni dravi: Izvajanje kontrol s strani pooblašèenih oblasti bo poostreno, da bo zagotovljeno, da ive ivali in produkti izpolnjujejo skupne predpise in predpise namembne drave. Kontrole v namembni dravi bodo izvajane brez diskriminacije na nakljuènih vzorcih. Pravilnik doloèa doloèila za obrate in za prejemnika in potek karantene za ive ivali. Nadalje doloèa kontrole, ki jih je treba izvesti v kraju dospetja za ivali in produkte iz tretjih drav. Nadalje je doloèeno, kakšne ukrepe je treba izvesti, kadar pristojne oblasti pri kontroli ugotovijo primere prisotnosti povzroèiteljev bolezni ali kadar ivali ali produkti ne izpolnjujejo doloèila pravilnikov skupnosti ali veterinarskih sanitarnih doloèil posameznih drav. Glavno odgovornost ima drava pošiljteljica.
2.2.3. IDENTIFIKACIJA IN REGISTRACIJA IVALI
DOKUMENTI
92/102/EEC : Council Directive of 27 November 1992 on the identification and registration of animals ( z 12 pravilniki, ukrepi, odloèitvami, ….)
VSEBINA
ivali v prometu znotraj skupnosti morajo biti oznaèene. Direktiva postavlja minimalne zahteve za identifikacijo in registracijo ivali. Pojasneni so pojmi: ival, obrat, rejec, pooblašèena oblast in trg. Doloèene so obveznosti drav èlanic v pogledu seznama obratov, ki redijo ivali, izvajanja doloèil direktive, izvzetja od identifikacije, èasa oznaèitve ivali, izdajanja in nadomešèanja znaèk za oznaèevanje, ….
2.2.4. ZAŠÈITA IVALI
DOKUMENTI
78/923/EEC : Council Decision of 19 June 1978 concerning the conclusion of the European Convention for the protection of animals kept for farming purposes ( skupaj s 64 pravilniki, ukrepi, odloèitvami, …. )
88/166/EEC : Council Directive of 7 March 1988 complying with the judgment of the Court of Justice in Case 131/86 (annulment of Council Directive 86/113/EEC of 25 March 1986 laying down minimum standards for the protection of laying hens kept in battery cages)
91/628/EEC : Council Directive of 19 November 1991 on the protection of animals during transport and amending Directives 90/425/EEC and 91/496/EEC.
91/629/EEC : Council Directive of 19 November 1991 laying down minimum standards for the protection of calves
91/630/EEC : Council Directive of 19 November 1991 laying down minimum standards fo the protection of pigs
92/583/EEC : Council Decision of 14 December 1992 on the conclusion of the Protocol of amendment to the European Convention for the Protection of Animals kept for Farming Purposes
93/119/EC : Council Directive of 22 December 1993 on the protection of animals at the time of slaughter or killing.
VSEBINA
EU je v letu 1978 sprejela Evropsko konvencijo za zašèito ivali, ki se redijo za kmetijske namene. Postavila je osnovna izhodišèa v pogledu reje, oskrbe in vhlevitve ivali ter ivali v modernih intenzivnih sistemih reje. Postavljene so osnovne zahteve, da imajo ivali na razpolago zdravo in primerno krmo, èisto vodo in oskrbo v skladu z njihovimi potrebami (fiziološkimi in etološkimi), da imajo dovolj hlevskega prostora ter vrsti primerne zoohigienske pogoje.
EU je izdala na osnovi te konvencije številne pravilnike, direktive, predpise, ..., ki uravnavajo dobro poèutje ivali. Nekateri so posebej omenjeni v poglavju dokumenti in sicer: minimalni standardi za kokoši v kletkah, zašèita ivali med transportu, minimalni standardi za zašèito telet, prašièev in zašèito ivali ob zakolu.
2.2.5. PREHRANA IVALI
DOKUMENTI
70/372/EEC : Council Decison of 20 July 1970 setting up Standing Committe for feeding-stufs
70/373/EEC . Council Directive of 20 July 1970 on the introduction of Community methods of sampling and analysis for the official control of feeding-stufs (s sedmimi dopolnitvami)
70/524/EEC . Council Directive of 23 November 1970 concerning additives in feeding-stufs (z 17 dopolnitvami)
VSEBINA
Na podroèju krme za ivali je v EU v veljavi 45 direktiv, pravilnikov, ukrepov, … in od teh so osnovni trije navedeni v prejšnem poglavju. Leta 1970 je EU ustanovila stalni komite za krmo, da bi tako olajšala izvajanje predpisov in spodbudila sodelovanje med dravami èlanicami. Njegove naloge so reševanje in prouèitev vseh vprašanj s podroèja krme za ivali in prehrane ivali. Pomembna so prizadevanja EU o poenotenju metod za uraden odvzem vzorcev in uradnih analiz krme. Po sedaj v okviru EU priznanih metodah bo morala potekati analiza krme tudi pri nas. Zelo obseni so predpisi o dodatkih v krmo – definirani so kot snovi, ki lahko ob njihovi uporabi v krmi vplivajo na ivalsko prirejo. Obièajno so pri tem v rabi antibiotiki, hormoni in drugi dodatki. Dodatki v krmi lahko vplivajo na zdravstveno oporeènost produktov< (prireje) in s tem na zdravje potrošnikov. Po izdaji te osnovne direktive je bilo sprejetih še 139 razliènih pravilnikov, direktiv, ukrepov, …, kar vse samo potrjuje strogost EU pri uporabi dodatkov v krmi.
2.2.6. VARSTVO OKOLJA IN IVINOREJA
DOKUMENTI
91/676/EEC: Council Directive of 12 December 1991 the protection of waters against pollution caused by nitrates from agricultural sources
96/61/EC: Council Directive of 24 September 1996 concerning integrated pollution prevention and control
96/62/EC: Council Directive of 27 September 1996 on ambient air quality assessment and management
VSEBINA
EU posveèa okolju v pravnih aktih veliko pozornost. Leta 1991 je sprejela direktivo, ki ureja varovanje vode pred polucijo z nitrati, ki so po izvoru iz kmetijskih dejavnosti. Cilj direktive je zmanjšanje in prepreèitev polucije voda z nitrati iz agrikulturnih virov. Predpisana so pravila dobre strokovne prakse v kmetijstvu, ki zahtevajo, da se doloèijo obdobja, ko je gnojenje z ivalskimi odpadki prepovedano, prepreèitev odtekanja silanega soka v podtalnico, gnojilne naèrte, kapaciteto gnojišè in druge ukrepe za prepreèevanje polucije voda. Na ha površine je dovoljeno 170 kgN in iz tega se izraèuna dovoljeno število GV/ha.
Posebne okoljevarstvene zahteve veljajo za obrate za intezivno rejo domaèih ivali, èe presegajo doloèeno zmogljivost: 40000 stojišè za perutnino, 2000 stojišè za prašièe pitance (nad 30 kg telesne mase), 750 stojišè za svinje, …. Pri reji domaèih ivali je potrebno upoštevati tudi direktivo o ocenjevanju in kontroli kvalitete zraka.
2.2.7. STANDARDI ZA OCENJEVANJE TRUPOV ZAKLANIH IVALI, JAJC, ….. ,
DOKUMENTI
81/1208/EEC: Council Regulation of 28 April 1981 determining the Community scale for the classification of carcases of adualt bovine animals (s 4-mi dopolnitvami)
90/1186/EEC: Council Regulation of 7 May 1990 extending the scope of the Community scale for the classification of carcases of adualt bovine animals (z dvema dopolnitvama)
84/3220/EEC,: Council Regulation of 13 November 1984 determining the Community scale for grading pig carcases (z 11-mi dopolnitvami)
92/2137/EEC: Council Regulation of 23 July 1992 concerning the Community scale for the classification of carcases of ovine animals and determining the Community standard quality of fresh or chilled sheep carcases and extendind Regulation (EEC) No 338/91 (z dvema dopolnitvama)
90/1906/EEC: Council Regulation of 26 June 1990 on certain marketing standards for poultry (s petimi dopolnitvami)
90/1907/EEC: Council Regulation of 26 June 1990 on marketing standards for eggs (s šestimi dopolnitvami)
VSEBINA
S pravilniki so podane enotne sheme trnih razredov v EU. Pri prvem pravilniku so najprej pojasneni pojmi: klavni trup, klavne polovice, … Trni razredi klavnih trupov odraslih govedi: mlade moške nekastrirane ivali mlajše od dveh let, ostale moške nekastrirane ivali, moške kastrirane ivali, enske ivali, ki so e telile, ostale enske ivali. Razporeditev v razrede EUROP je na osnovi ocene mesnatosti in mašèobnega tkiva. Opisani so postopki razporeditve v razrede in oznaèitev klavnih polovic ter kontrole razporejanja v trne razrede. Z dopolnitvijo pravilnika v letu 1990 je poveèana obveza klasificiranja klavnih trupov odraslih govedi.
Za klavne trupe prašièev je v veljavi enotna klasifikacija v trne razrede po pravilniku iz leta 1984. Pojasneni so pojmi: obdelani klavni trup prašièa (dravi èlanici so pri tem dovoljena odstopanja), masa klavnega trupa, dele mesa. Na osnovi klavne mase in delea mesa so prašièji klavni trupi razdeljeni v trne razrede: E – 55% in veè, U – 50 – 55%, R – 45 – 50%, O – 40 – 45% in P – manj kot 40%. Dovoljena je vpeljava posebnega razreda S – 60% in veè mesa. Niso izkljuèeni tudi dodatni kriteriji za oceno klavnih trupov poleg klavne mase in delea mesa. Klavne trupe je potrebno takoj po meritvah oznaèiti. Drave èlanice doloèijo svoje naèine ocenjevanja mesnatosti za obvezno razporejanje klavnih trupov v trne razrede, ki pa jih mora dati v sprejem komisiji.
Podobno, kot povedano za govedo in prašièe, je predpisano razporejanje v trne razrede EUROP za klavne trupe ovac in norme za trne razrede perutnine ter jajc.
2.2.8. KMETIJSKI TRGI Z MESOM, MLEKOM, JAJCI, …
DOKUMENTI
68/805/EEC: Council Regulation of 27 June 1968 on the common organization of the market in beef and veal (s 40- timi dopolnitvami)
75/2759/EEC: Council Regulation of 29 October 1975 on the common organization of the market in pigmeat (z 11- timi dopolnitvami)
95/1370/EC: Council Regulation of 16 June 1995 laying down detailed rules for implementing the system of export licences in pigmeat sector
89/3013/EEC: Council Regulation of 25 September 1989 on the common organization of the market in sheepmeat and goatmeat (s 17- timi dopolnitvami)
75/2777/EEC: Council Regulation of 29 October 1975 on the common organization of the market in poultrymeat (z 11- timi dopolnitvami)
68/804/EEC: Council Regulation of 27 JUne 1968 on the common organization of the market in milk and milk products (s 53- timi dopolnitvami)
75/2771/EEC: Council Regulation of 29 October 1975 on the common organization of the market in eggs (z 12- timi dopolnitvami)
VSEBINA
Zakonodaja na podroèju kmetijskih trgov z mesom, mlekom, jajci in … je zelo obsena. Za vsako odstopanje od dogovorjenih pravil trenja so sprejete nove odredbe oz. predpisi. Tako imamo poleg osnovnega pravnega akta o splošni organizaciji trga za doloèen proizvod ali proizvode še številne druge zakonske akte. Osnovno gibalo vseh trgov je izmerjena kvaliteta in za posamezna obdobja doloèena osnovna cena. Namen osnovnih aktov o ureditvi trgov je pospeševanje selekcije domaèih ivali, ukrepi za boljšo organizacijo proizvodnje, predelave in prodaje, ukrepi za izboljšanje kvalitete, kratkoroèni in dolgoroèni ukrepi povezani z usmerjanjem proizvodnje in spremljanje trga. Intervencijski ukrepi za prepreèitev ali omilitev škod zaradi znatnih padcev cene so: pomoèi pri privatnem skladišèenju, intervencijski nakupi, ….
2.2.9. NACIONALNI PRODUKTI
DOKUMENTI
92/2082/EEC: Council Regulation of 14 July 1992 on certificates of specific character for agricultural products and foodstuffs (skupaj s 13 pravilniki, ukrepi, ..)
92/2081/EEC: Council Regulation of 14 July 1992 on the protection of geographical indications and designations of origin for agricultural products and foodstuffs (skupaj s 27 pravilniki, ukrepi, …. )
VSEBINA:
Komisija vodi z namenom ohranjanja in zavarovanja evropskih tradicionalnih kmetijskih proizvodov in prehrambenih izdelkov posebno akcijo imenovano “Kmetijstvo – politika kvalitete”. Namen je v:
Proizvodi v skladu z obema pravilnikoma:
Proizvodi nosijo oznake:
Zašèitena izvorna oznaka - zašèiteno geografsko poreklo:
Garantirana tradicionalna specialiteta:
Organizirali so poseben vlak, ki vozi po evropskih mestih in je potujoèa razstava tradicionalnih izdelkov in pridelkov.
2.2.10. UÈINKOVITOST KMETIJSKIH STRUKTUR
DOKUMENTI
97/950/EC: Council Regulation of 20 May 1997 on improving the efficiency of agricultural structures
VSEBINA
Naveden je zadnji pravilnik EU na podroèju spodbujanja uèinkovitosti kmetijskih struktur. Leta 1988 je EU ustanovila takoimenovani “Structural Fund”, da bi promovirala razvoj podeelja in kmetijstva v smislu prihodnje kmetijske politike. Nameni pravilnika so: pomoè pri vzpostavitvi bilance med produkcijo in zmogljivostjo trga, pomoè pri izboljšanju uèinkovitosti farm z razvojem in reorganizacijo njihovih struktur ter promociji nadomestnih dejavnosti, ohranitev ivih kmetijskih podroèij in njim v pomoè razvoj ter dosego primerne ivljenjske ravni kmetov, premostitve slabih naravnih danosti, doprinos k ohranitvi okolja, kulturne krajine in dolgoroèna zašèita naravnih resursov. Za dosego teh ciljev je namenjeno delno financiranje iz EAGGF fonda za izvedbo nacionalnih programov pomoèi: za ukrepe v investicije v kmetijske obrate, za zmanjšanje proizvodnih stroškov, za izboljšanje ivljenjskih in delovnih pogojev, za promocijo razliènosti njihove aktivnosti, vkljuèujoè neposredno prodajo proizvodov na kmetiji, za ohranitev in izboljšanje naravnega okolja; za spodbujanje mladih kmetov; ukrepi za pomoè kmetijskih obratov; ukrepi za poveèanje dohodkov na kmetijah in za ohranitev ivih kmetijskih podroèij s slabimi naravnimi danostmi z neposredno pomoèjo in za projekte usposabljanja. Predstavljeni so pogoji za posamezna sofinanciranja. Predpisane so dovoljene pomoèi drave za investicije v kmetijske obrate in med njimi za nakup zemlje, nakup moških plemenjakov, za izboljšanje higienskih pogojev ter dobrega poèutja ivali na ivinorejskih obratih, ….
2.2.11. STATISTIKA NA PODROÈJU IVINOREJE
DOKUMENTI
72/279/EEC: Council Decision of 31 July 1972 setting up a Standing Committee for Agricultural Statistics
93/23/EEC: Council Directive of 1 June 1993 on the statistical surveys to be carried out on pig production
93/24/EEC: Council Directive of 1 June 1993 on the statistical surveys to be carried out on bovine animal production
93/25/EEC: Council Directive of 1 June 1993 on the statistical surveys to be carried out on sheep and goats stocks
96/16/EC: Council Directive of 19 March 1996 on the statistical surveys of milk and milk products
96/411/EC: Council Decision of 25 June 1996 on improving Community agricultural statistics
VSEBINA
EU posveèa dobrim in zanesljivim statistiènim podatkom na podroèju kmetijstva veliko pozornost. Leta 1972 je ustanovila stalni komite za kmetijsko statistiko in od takrat je bilo sprejetih skupaj 142 pravilnikov, ukrepov, odloèitev, … in nekateri od teh so navedeni v zgornjem odstavku. Na podroèju ivinoreje so pravilniki o zajemanju statistiènih podatkov po vrstah, ki so bili sprejeti v letu 1993. Ti doloèajo: število in èas zajemanja podatkov v teku leta, kategorije ivali, naèin popisa, zanesljivost popisa, rok obdelave podatkov, statistiko o zakolu in prireji mesa, prireji mleka, predvidevanja prireje, ….
Komisija je 29 julija 1998 sprejela nov predpis (98/514/EC) za izboljšanje kmetijske statistike kot dopolnitev svojega predpisa štev. 96/411/EC. Med podroèji za katera so predvidena izboljšanja statistike so tudi: jajca in perutnina, bilance krme, vplivi kmetijstva na okolje, bilance oskrbe, …
2.2.12. BIOTSKA RAZNOVRSTNOST, GENETSKI RESURSI
DOKUMENTI
93/626/EEC: Council Decision of 25 October 1993 concerning the conclusion of the Convention on Biological Diversity
94/1467/EC: Council Regulation of 20 June 1994 on the conservation, characterization, collection and utilization of genetic resources in agriculture
VSEBINA
Èlanice EU so bile podpisnice konvencije UN o biotski raznovrstnosti v letu 1992 in v letu 1993 jo je ratificirala tudi EU. S tem je bila sprejeta tudi osnovna usmeritev nadaljnega razvoja po naèelu trajnosti. V letu 1994 je bil sprejet pravilnik o ohranjanju, karakterizaciji, zbiranju in uporabi genetskih resursov v kmetijstvu. S tem pravilnikom je EU doloèila, da bo delo na genetskih resursih v kmetijstvu koordinirano in pospeševano na ravni unije pod pogoji tega pravilnika. Genetski resursi v kmetijstvu pomenijo tako rastlinske kot ivalske resurse. Pod ivalske genetske resurse so uvršèene farmske ivali ( vretenèarji in nekateri nevretenèarji), mikroorganizmi in divja favna, ki se ali pa bi se lahko uporabljala v kmetijstvu. S pravilnikom so postavljene obveznosti drav èlanic, programi povezani z genetskimi resursi v kmetijstvu, organizacija vodenja (Komite EU za genetske resurse v kmetijstvu) in redna obvešèanja o delu na genetskih resursih v kmetijstvu.
2.2.13. TRAJNOSTNA (SONARAVNA, ORGANSKA) IVINOREJA
DOKUMENTI
91/2092/EEC: Council Regulation of 24 June 1991 on organic production of agricultural products and indications referring thereto on agricultural products and foodstuffs (s 15-timi dopolnitvami)
VSEBINA
Osnovni pravni akt o organskem (sonaravnem, trajnostnem) kmetovanju je uvršèen v 15 skupino - okolje, potrošniki in zašèita zdravja - in v podpoglavje 15.20.40 – potrošniki, zašèita gospodarskih interesov. Vsebina je namenjena ekološkem kmetovanju in oznaèevanju tovrstnih kmetijskih pridelkov in ivil. Povezana je z vse veèjim zanimanjem in zahtevami po zdravi hrani ali po drugaèe pridelani hrani. Tako pridelana hrana praviloma dosega tudi veèje cene in v bistvu se s tem odpira nov trg. Na splošno so opredeljeni pojmi: organsko kmetovanje, oznaèevanje produktov, predelava in pridelava, …. Za ivinorejo je pomembna dopolnitev z dne 15. junija 1992 (dokument 1535/92), ki dopolnjuje Aneks I osnovnega dokumenta z “ivali in ivalski produkti”. Prav tako je za ivinorejo pomembna dopolnitev z dne 20 januarja 1993 (dokument 297/93), ki govori o krmnih dodatkih pri organski ivinoreji.
2.2.14. ORGANIZACIJA EU NA PODROÈJU IVINOREJE
DOKUMENTI:
77/505/EEC: Council Decision of 25 July 1977 setting up a Standing Committee on Zootechnics
97/404/EC: Commission Decision of 10 June 1997 setting up a Scientific Steering Committee
97/579/EC: Commission Decision of 23 July 1997 setting up Scientific Committees in the field of consumer health and food safety
VSEBINA:
V predhodnih poglavjih smo e omenili nekatere stalne komiteje in odbore EU zato jih tu ne ponavljamo.
Komisija je julija 1977 ustanovila “Standing Committee on Zootechnics”, ki ga sestavljajo eksperti drav èlanic za podroèje zootehnike. Komite naj bi omogoèil tesno neposredno sodelovanje drav èlanic in komisije pri uveljanju enotnih pravil na podroèju zootehnike znotraj EU. Stalni zootehniški komite sestavljajo predstavniki drav èlanic in ga vodi predsednik.
Komisija je junija 1997 ustanovila “Scientific Steering Committee”, ki je dobil vlogo koordinacije znanstvenih komitejev za znanstveno presojo posameznih problemov na podroèju zdravja potrošnikov in varne hrane.
Junija 1997 je komisija ustanovila osem znanstvenih komitejev na podroèju zdravja potrošnikov in varne hrane:
- Scientific Committee on Food,
- Scientific Committee on Animal Nutrition,
- Scientific Committee on Animal Health and Animal Welfare,
- Scientific Committee on Veterinary Measures relating to Public Health,
- Scientific Committee on Plants,
- Scientific Committee on Cosmetic Products and Non-Food Products intended for Consumers,
- Scientific Committee on Medicinal Products and Medical Devices,
- Scientific Committee on Toxicity, Ecotoxicity and the Environment.
Znanstveni komite za zdravje ivali in dobro poèutje ivali je razdeljen v dva podkomiteja:
Naloge znanstvenih komitejev so, da na zahtevo komisije izdelajo ali pripravijo:
Kompetence nekaterih znanstvenih komitejev:
Scientific Committee on Animal Nutrition
Znanstvena in tehnièna vprašanja povezana s prehrano ivali, njihov vpliv na zdravje ivali, na kvaliteto in zdravstveno neoporeènost produktov ivalskega izvora in povezana s tehnologijami apliciranimi za prehrano ivali.
Scientific Committee on Animal Health and Animal Welfare
Sub-committee on Animal Health
Znanstvena in tehnièna vprašanja povezana z vsemi vidiki zdravja ivali, higiene, ivalskimi boleznimi in terapijami, vkljuèno z zoonozami, ki so neprehranskega izvora in zootehniko.
Sub-committee on Animal Welfare
Znanstvena in tehnièna vprašanja povezana z zašèito ivali, rejo ivali, managementom èred, transportom, klanjem in poskusi z ivalmi.
ZOOTEHNIŠKE KONTROLE
Zootehniške kontrole so organizacijsko uvršèene med veterinarske kontrole. Med devetimi skupinami veterinarskih kontrol je posebna loèena skupina ivinoreja, vkljuèene pa so še pri notranjem prometu s plemenskimi ivalmi in njihovih proizvodov (seme, jajèeca, embriji), zašèiti ivali in uvozu plemenskih ivali iz tretjih drav.
2.2.15. PRIDRUITVENE IN DRUGE PODPORE, PREHODNA OBDOBJA
DOKUMENTI
96/451/EC: Commission Decision of 26 June 1996 autorizing Finnland to pay certain aids in the pig- and poultry-breeding sectors
94/3095/EC: Council Regulation of 12 December 1994 on aid which Austria and Finland may grant on stocks held by private operations on 1 January 1995
96/297/EC: Commission Decision of 31 October 1995 concerning aid to French pig farmers in the form of a guarantee -– Stabiporc adjustment fund
VSEBINA
Pogodba o prikljuèitvi Avstrije, Finske in Švedske je v 140 èlenu predvidevala, da se Avstriji in Finski plaèa posebna pomoè. Komisija je v skladu s pravilnikom štev. 2328/91 z dne 15 julija 1991 dala Finski pomoè za podroèji selekcije prašièev in perutnine v obdobju let 1996 – 1999.
Za premostitev razlik v cenah ob prikljuèitvi je bila Avstriji in Finski dovoljena posebna dotacija privatnim podjetnikom za ive ivali in kmetijske pridelke na zalogi.
Francija je pomagala svojim farmam prašièev v obliki garancij – Stabiporc poravnalni fond. Komisija EU je odloèila, da je ta ilegalen (ni v skladu s trno-cenovnimi pravili EU) in je fond ter pomoè prepovedala.
3.STROKOVNE OSNOVE IN PREDLOGI UREDITVE SLOVENSKE ZAKONODAJE PO PODROÈJIH IVINOREJE
V slovensko kmetijsko in drugo zakonodajo morajo biti vkljuèena vsa pravna doloèila, ki so v veljavi v EU. Nekatera podroèja ivinoreje pri nas sploh še niso zakonsko urejena ali pa so zakoni zastareli. Na splošno bi kazalo po pregledu celotne domaèe in EU zakonodaje po podroèjih ivinoreje izdelati, dopolniti in urediti slovensko zakonodajo tako, da bo usklajena z evropsko pravno strukturo (glej: http://europa.eu.int/eur-lex/en/lif/index.html). Zakonsko ureditev podroèja naj predstavlja splošni zakon o ivinoreji, ki bo opredelil in doloèil vsa podroèja ivinoreje in pravilniki, ki naj bodo urejeni podobno kot je to v EU.
Osnovno strokovno podlago predstavlja študija “REJSKI PROGRAM PRI KORISTNIH VRSTAH IVALI”, ki je bila izdelana na Oddelku za zootehniko Biotehniške fakultete v juniju 1998 in je sestavni del tega letnega poroèila ter je dosegljiva tudi na http://agri.bfro.uni-lj.si/milena/progr99ziv1.html. V študiji je najveè prostora namenjenega selekciji ivali, na kratko pa je pokazano tudi na druga podroèja ivinoreje. V nadaljevanju bomo izhajali iz te strokovne osnove in jo dopolnili le z nujno potrebnimi dopolnitvami.
3.1. SELEKCIJA DOMAÈIH IVALI: PLEMENSKE IVALI – ÈISTOPASEMSKE, HIBRIDNE, …….
Na podroèju selekcije domaèih ivali imamo v Sloveniji dvajset let star zakon in v osnutku od leta 1995 tudi novega. Zadnji vkljuèuje veliko vidikov, ki so zapisani v poglavju 1.1.1. Evropska zakonodaja na podroèju selekcije je urejena po najpomembnejših vrstah domaèih ivali in z enim skupnim pravnim aktom za vse ostale vrste. Vsi pravni akti so urejeni po istem vzoru, ko splošno direktivo spremljajo zelo podobni predpisi. Racionalno bi bilo, da bi urejevala to zakonodajo ena skupna strokovna komisija in ne loèeno po vrstah tako kot je naèrtovano in izvajano pri metodologiji screeninga sedaj. Tako bi lahko poiskali in doloèili za vse vrste domaèih ivali enotne rešitve in kriterije za priznavanje rejskih zdruenj, sprejemanje èistopasemskih in hibridnih plemenskih ivali v rodovniško knjigo, doloèanje postopkov za spremljanje proizvodnih lastnosti, ocenjevanje plemenske vrednosti in drugo. Pomembno je tudi, da bi pri tem poenotili in uporabili enako strokovno izrazoslovje. Ponuja se monost, da postavimo racionalno organizacijo strokovne nadgradnje in skupaj je treba sprejeti tudi odloèitev o enotnem skupnem strokovnem servisu za ivinorejo (v nadaljevanju ZAVOD ZA IVINOREJO) in s tem tudi za selekcijo ivali, kar je po zakonodaji EU mona upravna ureditev. Moderne strokovne rešitve v selekciji so osnovane na uporabi modernih postopkov, ki jih omogoèa sodobna informacijska tehnologija. Te selekcijske postopke obvlada le majhna pešèica strokovnjakov in zaradi tega nastajajo strokovna jedra tam, kjer so taki strokovnjaki. Ena od posledic tega je, da številna strokovna središèa, ki nimajo ustrezno usposobljenih strokovnjakov, enostavno usihajo. To doslej ni bilo postavljeno kot absoluten pogoj za bodoèo ureditev selekcije domaèih ivali v Sloveniji. Ko razmišljamo naprej, kateri je naslednji pogoj za ureditev selekcije, potem je to vsekakor racionalnost in prilagoditev monostim Slovenije. To pa pomeni, da je edina monost, ki jo imamo, da je selekcija domaèih ivali organizirana tam, kjer so ljudje, ki imajo prej omenjena znanja in ki imajo ustrezno programsko opremo. V EU so v ospredju tendence po centralizaciji in organizaciji skupnih baz podatkov. Vse to so pomembni argumenti in izhodišèa za uspešno organiziranost selekcije domaèih ivali v Sloveniji. Imamo znanja, ki so najmanj enakovredna z znanji na teh podroèjih v EU in potrebno jih je uveljaviti.
Zavod za ivinorejo naj ima naslednjo organizacijsko shemo in oddelke:
Štev. delavcev |
|
Direktor |
1 |
Administrativna in raèunovodska sluba |
4 |
Oddelek za selekcijo, reprodukcijo in informatiko v ivinoreji |
38 |
Oddelek za tehnologije reje domaèih ivali |
5 |
Oddelek za kakovost ivinorejskih proizvodov |
3 |
Oddelek za prehrano in kakovost krme |
4 |
Oddele k za etologijo in zašèito domaèih ivali |
3 |
Oddelek za ekologijo in trajnostno ivinorejo |
3 |
Oddelek za trenje in marketing |
4 |
SKUPAJ |
65 |
Zavod za ivinorejo razvija posamezne dejavnosti postopoma v skladu z razpololjivim ustrezno izobraenim kadrom in finanènimi monostmi. V kolikor se na razpise za prosta delovna mesta ne javijo ustrezni kandidati, jih servis vzgoji sam preko pripravnikov. Vodje oddelkov morajo imeti stopnjo doktorja znanosti. Veèina delavcev z univerzitetno izobrazbo mora imeti strokovni naziv dipl. kmet. ing – zootehnika. Vsi zaposleni z univerzitetno izobrazbo morajo aktivno obvladati najmanj en svetovni jezik (zaeljena je anglešèina) in biti usposobljeni za delo z raèunalniki ter z informacijskim sistemom v ivinoreji. V oddelku za selekcijo, reprodukcijo in informatiko v ivinoreji pa morajo obvladati tudi programiranje v vsaj enem programskem jeziku. Organiziranost vsakega oddelka je potrebno še izdelati na osnove vsebine dela in nalog vsakega oddelka. Ta zavod za ivinorejo je v bistvu po funkciji in vsebini delovanja podoben in v nekaterih pogledih enak “Standing Committee for Zootechnics” pri Evropski komisiji. Sodelavci tega zavoda so istoèasno predstavniki Slovenije in èlani strokovnih in organizacijskih struktur EU na podroèju ivinoreje (zootehnike). Upravna struktura in delovanje Zavoda za ivinorejo tu ni pokazana, ker ga je treba najprej postaviti vsebinsko. Vsekakor pa bi bila velika racionalnost, da bi bil na tem Zavodu administrativni in strokovni sede vseh vrst Zdruenj rejcev v Sloveniji.
Dejavnosti Zavoda za ivinorejo:
3.2. PROMET S PLEMENSKIMI IVALMI ZNOTRAJ EU IN S TRETJIMI DRAVAMI
Poveèanje lastne ivalske prireje (recimo: prašièjega mesa) ne pomeni samo veèje monosti za zaposlitev in dohodek ivinorejcev, ampak tudi poveèanje verjetnosti za ohranitev zdravja populacij domaèih ivali v Sloveniji. Prièakujemo lahko, da bo zaradi tega manj prometa na primer z ivimi prašièi in prašièjim mesom. Nekaj katastrof, ki jih je v zadnjih letih zaradi bolezni doivela prašièereja v svetu - na primer: slinavka in parkljevka v Tajvanu, klasièna prašièja kuga na Nizozemskem – so spodbudile sprejemanje novih zakonov. Na Nizozemskem, kjer je od 1.6.1998 v veljavi zakon, s katerim bodo zmanjšali obseg prašièereje za 25%, so tudi doloèili, da bo ob izbruhu klasiène prašièje kuge moral obrat plaèati dravi po 11,5 guldna na prašièa, èe ne bo mogel dokazati, da ima zakljuèeno rejo (lastna prireja pujskov in pitanje) ali pa ima prašièe le od enega dobavitelja. Prav tako pripravljajo na osnovi tega zakona novo organiziranost. Nizozemsko bodo glede reje prašièev razdelili v deset avtarkiènih podroèij, ki bodo med seboj loèena z 1.5 km širokimi koridorji, kjer ne bo reje parklarjev. V teh enotah bo reja prašièev skupaj s pripravo krme in klanjem zakljuèena brez povezave z drugimi podroèji. Pomen takih ukrepov potrjujejo tudi podatki v tabeli.
Ugotovljene bolezni prašièev iz liste A* v EU v letu 1997 (podatki do 6.VIII.1997) in število obolelih prašièev (Westergaard, 1997)
Drava |
Pojavi bolezni |
||
Afriška prašièja kuga |
Klasièna prašièja kuga |
Prašièja vezikularna bolezen |
|
Belgija |
8 |
||
Nemèija |
46 |
||
Italija |
17 |
37 |
16 |
Španija |
60 |
||
Nizozemska |
360 |
* lista A: najhujše kune bolezni, ki jih mora dravna administracija izkoreniniti na najbolj radikalen naèin
Po podatkih v gornji tabeli lahko ugotovimo, da so bile v prvih sedmih mesecih preteklega leta ugotovljene bolezni prašièev iz liste A v petih dravah EU. Povsem jasno je, da bo na primer cepljenje proti klasièni prašièji kugi prepovedano in prav tako, da lahko z drugaèno organiziranostjo in omejitvijo prometa znatno poveèamo verjetnost za prepreèitev vnosa bolezni.
Slovenija bo morala upoštevati sprostitev prometa s èistopasemskimi in hibridnimi plemenskimi ivalmi, ki je v veljavi v EU. Z dobro notranjo organiziranostjo pa lahko to sprostitev omejimo le na potrebna osveevanja populacij domaèih ivali. Rezultati veterinarskih in zootehniških raziskav pri uvoenih ivalih v zadnjih letih nam to samo dokazujejo in potrjujejo. Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano (MKGP) pa bi z javno objavo teh rezultatov znatno pripomoglo k potrditvi in potrebnosti povedanega.
3.3. IDENTIFIKACIJA IN REGISTRACIJA IVALI
Spremljanje prometa (gibanja) domaèih ivali je v EU uzakonjeno in potrebno v vsakem primeru tudi v vseh drugih dravah. Realizacija doloèil tega pravnega akta pa je vse prej kot enostavna. Postopki oznaèevanja ivali so vsi po vrsti: tetoviranje, ušesne znaèke, rovašenja, elektronska oznaèevanja in drugi, v doloèeni meri nezanesljivi bodisi zaradi izgubljanja oznak, slabe èitljivosti ali prevelikih stroškov. Še posebej pridejo ti problemi do izraza pri zelo razdrobljeni strukturi kot je primer Slovenije. Tudi informacijske tehnologije tu niso in ne bodo uspešne, ker ni zagotovljen zanesljiv tok in kvaliteta podatkov. Tako je povsem razumljivo, da kljub zakonskemu predpisu to ni uspešno rešeno pri sedanjih èlanicah EU. Poiskati bo treba boljše naèine oznaèevanja ivali. V sakem primeru pa mora biti ta predpis usklajen s prepisi o oznaèevanju ivali za druge namene, kot je primer selekcije, rodovništva in drugo.
3.4. ZAŠÈITA IVALI
Podroèje zašèite ivali, ki ga je potrebno razumeti zelo široko, v Sloveniji praktièno, razen v nekaterih pravilnikih k zakonu o veterinarstvu, ni urejeno ne zakonsko in ne organizacijsko. Pod zašèito ivali pa so vkljuèene tehnologije reje domaèih ivali, sistemi vhlevitve, oskrba in ravnanje z ivalmi. Po naših kmetijah in farmah pa so posledice neurejene zakonodaje in strokovne neorganiziranosti razvidne v številnih napakah v gradnji (predvsem pa v dragi gradnji), pogosto neustreznih sistemih vhlevitve (privezane svinje, neprimerne rešetke, …) in v slabem poèutju ivali. Vse to bistveno vpliva na ekonomiènost prireje in je povezano z neetiènim odnosom do ivali. al so bili v preteklosti poskusi ureditve teh problemov brez vsakega posluha na MKGP. Tak primer je na primer Evropska direktiva 91/6307EEC – reja prašièev, ki je bila pripravljena za sprejem v posebnem Pravilniku o reji prašièev e v letu 1992. Ta pravilnik je pripravila delovna skupina, ki jo je imenovalo Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano dne 24.6.1992 pod štev. 321-30-77/91/KR in so jo sestavljali ivinorejski in veterinarski strokovnjaki. Zakaj do danes ta pravilnik ni bil sprejet pa ni bilo nikoli jasno pojasneno? O poèutju in tehnologijah reje so nekateri drugi vidiki podani tudi v poglavju 2.5 v na zaèetku tega poglavja omenjeni študiji.
Sprejeti je treba Evropsko konvencijo za zašèito ivali, ki se redijo za kmetijske namene in urediti zakonodajo na podroèju zašèite ivali.
3.5. PREHRANA IVALI
Prehrani ivali je v EU posveèeno veliko pozornosti, v veliki meri zaradi zašèite zdravja potrošnikov in prireje varne hrane. To potrjuje tudi odloèitev EU, da je e v letu 1970 ustanovila “Standing Committee for feeding-stufs”. V na zaèetku tega poglavja omenjeni študiji je pod toèko 2.2. opisana tudi prehrana ivali. Iz vsega pa izhajajo zahteve, da moramo imeti usposobljene in uradno priznane laboratorije za kontrolo krme, da imamo znotraj predlaganega Zavoda za ivinorejo poseben oddelek za prehrano ivali in kakovost krme in da je potrebno v našo zakonodajo dopolniti s pravnimi akti s tega podroèja, ki veljajo v EU. Podroèje prehrane ivali pridobiva veèjo teo in pomen.
3.6. VARSTVO OKOLJA IN IVINOREJA
O varstvu okolja in ivinoreji so osnovne strokovne podlage podane v poglavju 2.5 v na zaèetku tega poglavja omenjeni študiji. EU ima splošne pravne akte na tem podroèju in vsaka èlanica ima za enkrat svoje okoljevarstvene standarde v ivinoreji. Prièakujemo pa lahko tenje po poenotenju teh standardov. V primeru Slovenije je potrebno upoštevati nekatere strukturne specifike v ivinoreji, ko imamo na eni strani velike obrate in številne manjše znotraj vasi, ki jih je potrebno poveèati, da bodo konkurenèni in usposobljeni za trne razmere v EU. Socialna struktura slovenskega podeelja pa se je znatno spremenila in vse pogosteje prihaja po vaseh do problemov povezanih z rejo domaèih ivali, še posebej prašièev. Tem problemom bi se lahko v veliki meri izognili z naèrtovanim programom razvoja podeelja, kjer bi se vnaprej upoštevale tudi potrebe po reji domaèih ivali. Za izvedbo programa obnove vasi in regionalni program je potrebno sprejeti tako zakonodajo, ki bo kmetu dala pravico do okolju prijaznega kmetovanja in s tem do reje domaèih ivali. Pri izdelavi te zakonodaje pa morajo sodelovati tudi kmetijski strokovnjaki iz podroèja ivinoreje.
3.7. STANDARDI ZA OCENJEVANJE TRUPOV ZAKLANIH IVALI, JAJC, ….. ,
Ena od temeljnih osnov trenja v EU je izmerjena kvaliteta proizvodov – recimo klavnih trupov. V Sloveniji imamo veèino tovrstnih pravilnikov, ki so bili izdelani v zadnjih letih in so e upoštevali nekatera doloèila podobnih pravilnikov v dravah EU. Tako imamo recimo za goveje in prašièje klavne trupe e uvedene trne razrede EU. Vsekakor pa je potrebno te sedanje standarde pregledati in dopolniti z elementi iz podobnih v EU, ki še niso vkljuèeni v sedanje slovenske pravilnike. Pomembna strokovna osnova za ureditev tega podroèja je izredno velika razdrobljenost klavno-predelovalnih obratov (v Sloveniji je letno zaklanih 490000 prašièev v 32 klavnicah, na Danskem pa 19000000 prašièev v 22 klavnicah!). Taka razdrobljenost moèno ovira in poveèuje stroške ocenjevanja klavnih trupov in na drugi strani onemogoèa uvajanje modernih metod (recimo aparativnih pri prašièih) ocenjevanja.
3.8. KMETIJSKI TRGI Z MESOM, MLEKOM, JAJCI, ….
V Sloveniji na splošno ne poznamo takih ureditev trgov kot so v EU. Za proizvode, ki so vkljuèeni v organizirano trenje, so doloèene tako imenovane osnovne cene (basic price), ki jih doloèajo enkrat letno. Za vsako odstopanje od dogovorjenih pravil trenja sprejemajo posebne predpise (recimo: izredni nakupni pogoji ivine v sluèaju bolezni – v zadnjih dveh letih je bilo tako veliko predpisov zaradi izbruha prašièje kuge na podroèjih posameznih èlanic EU). Za zmanjšanje problemov, ki bodo nastopili na trgih s kmetijskimi pridelki ob vkljuèitvi Slovenije v EU, je treba e sedaj postopoma UVAJATI PODOBNA PRAVILA TRENJA IN SE ORGANIZIRATI. V prvi vrsti pa bi morali dosledno izvajati plaèevanje po kvaliteti proizvodov. Podobno kot smo predlagali za zakonske akte na podroèju selekcije domaèih ivali predlagamo tudi za to podroèje, da vse trge obravnava ista komisija.
3.9. NACIONALNI PRODUKTI
Nacionalni produkti, ki jih imamo v Sloveniji veliko in nekatere tudi zelo kvalitetne, so ena od monih trnih niš za slovensko ivinorejo. Take proizvode podpira tudi kmetijska politika EU in niso neposredno vkljuèeni evropske trne rede. Obširne informacije o tem so na Internet naslovu: http://europa.eu.int/en/comm/dg06/qual/de/index_de.htm. Strokovne osnove za tovrstne slovenske nacionalne produkte imamo v knjigah, ki jih je spisal doc. dr. Renèelj - recimo: Suhe mesnine – narodne posebnosti (1990), Meso iz tünke (1997) ali pa na vsakoletnih ptujskih razstavah Dobrot. Taki proizvodi zahtevajo tudi posebne tehnologije prireje, doloèeno kvaliteto izhodišènih surovin in so morda v naši pogosto zelo razdrobljeni strukturi edini izhod za dosego kar treh ciljev Agende 2000:
Pomembna je tudi ureditev trenja teh proizvodov, ki bo morala biti specifièna tudi e zaradi sorazmerno majhnih kolièin. Neposredna prodaja na kmetijah je pomembna monost bodisi v obliki celovite turistiène ponudbe ali pa prodaje same. Slovenska zakonodaja na tem podroèju naj se uredi po zgledu EU in izdelati je treba program razvoja pridelave nacionalnih produktov.
3.10. UÈINKOVITOST KMETIJSKIH STRUKTUR
Pod tem naslovom se skrivajo predpisi in direktive z mehanizmi za izvajanje kmetijske politike v EU. Lahko bi jih primerjali s Strategijo razvoja slovenskega kmetijstva (1993) ali Programom reforme kmetijske politike 1999 – 2002 (1998). Zakonski akti so uvršèeni v skupino 03.30.10 – socialni in strukturni ukrepi in so izredno številni (seznam na 42 straneh). Za vsako sedanjo in bodoèo èlanico je zelo pomembno, da izkoristi vse monosti podpor, ki jih na podroèju kmetijstva daje EU in da z argumentiranimi predlogi vkljuèi svojo problematiko v splošna pravila kmetijske politike EU. Na številnih podroèjih v Sloveniji nimamo nobenih ali pa le skromne študije, ki bi dale argumente za naše zahteve. al pa veliko študij sloni le na statistiènih podatkih, ki so prav na podroèju kmetijstva v Sloveniji znani po svoji nezanesljivosti. V Sloveniji je zarašèanje kmetijskih površin morda najveèji razvojni dravni problem, katerega posledice bodo delene predvsem bodoèe generacije. Pa imamo sploh zanesljive osnovne podatke o obsegu zarašèanja? Nujno je, da se izdelajo ustrezni razvojni programi na posameznih podroèjih in da so denarna sredstva, ki jih daje MKGP in MZT za CRP “Zemlja” uporabljena prav v te namene. Za realizacijo tega pa je potreben dober strokovni svet, ki bo ob dobrem poznavanju pravil izvajanja kmetijske politike EU in stanja kmetijstva v Sloveniji usmerjal to razvojno delo. V vsakem primeru pa bi moralo biti s temi pravili EU seznanjen zelo širok krog strokovnjakov in neposrednih proizvajalcev.
3.11. STATISTIKA NA PODROÈJU IVINOREJE
Lanski “Vzorèni popis zmogljivosti kmetij”, ki je bil opravljen po standardih Evropske unije in s sodelovanjem drugih javnih strokovnih slub v Sloveniji, je pokazal na razlike v podatkih o kmetijskih površinah, o površinah posejanih z nekaterimi poljšèinami in o staleu nekaterih vrst domaèih ivali. Za naèrtovanje razvoja je pomembno, da se poveèa zanesljivost statistiènih podatkov. To si s številnimi predpisi prizadeva tudi EU. Statistika na podroèju kmetijstva je vsekakor specifièna in povezana s številnimi poznavanji in ocenjevanji. Zanesljivost je mogoèe poveèati s sodelovanjem vseh javnih strokovnih slub, kar je ugotovljala tudi letošnja svetovna konferenca “Agricultural Statistics 2000” v ZDA. V poglavju 2.2.11 napisane direktive je potrebno vkljuèiti v slovensko zakonodajo in pri tem naj sodelujejo tudi strokovnjaki s podroèja ivinoreje.
3.12. BIOTSKA RAZNOVRSTNOST, GENETSKI RESURSI
EU namenja biološki in genetski razliènosti v kmetijstvu v zadnjih letih posebej še po sprejetju Agende 21 veliko pozornosti. V Sloveniji sodelujemo na tem podroèju z evropskimi inštitucijami e od osemdesetih let dalje. Posebej intezivno pa po letu 1990, ko smo zaèeli ob podpori drave ustanavljati genske banke po posameznih vrstah domaèih ivali. Manjka pa nacionalni program ohranjanja avtohtonih pasem domaèih ivali in pri MKGP strokovna skupina, ki bi usklajevala delo na podroèju genetskih resursov (rastlinskih in ivalskih) v kmetijstvu. Po doloèilih osnovne uredbe EU je potrebno na evropsko komisijo pošiljati letna poroèila o vseh aktivnostih na teh podroèjih. Prav tako je zelo pomebno, da se kot drava vkljuèimo v akcijski program EU in s tem pridobimo sredstva, ki jih namenja v te namene. V osnutku zakona za ivinorejo so bila leta 1995 zapisana osnovna izhodišèa za zakonsko ureditev podroèja genetskih resursov v ivinoreji. Takrat zapisane zakonske rešitve je treba uskladiti z veljavnimi v EU.
3.13. TRAJNOSTNA (SONARAVNA, ORGANSKA) IVINOREJA
Sonaravna, organska ali trajnostna ivinoreja so pojmi, ki imajo praktièno enak pomen, ker gre pri tem za tehnologije prireje, ki upoštevajo naèela trajnosti. Kljub temu, da je bil v EU sprejet pravilnik o organski pridelavi hrane e v letu 1991 pa se zaradi številnih razlogov, med njimi prevladujejo zlasti ekonomski, tovrstna pridelava ni pomembno razširila. Tudi v Sloveniji ubira tovrstna pridelava poèasne korake. Veèji razmah je moen le ob znatno veèjih cenah teh proizvodov. Potrebna pa je zakonska ureditev tega podroèja.
3.14. ORGANIZACIJA EU NA PODROÈJU IVINOREJE
V prvem poglavju smo opozorili na nekatera strokovna, znanstvena in upravna telesa EU na podroèju ivinoreje. V vsakem od teh bomo kot enakopravni èlani EU imeli mesto za svojega predstavnika. Za njegovo uspešno delo je posebej pomembna njegova strokovna usposobljenost, znanje angleškega jezika in poznavanje zakonske ureditve EU. Velikega pomena bo tudi njegova mednarodna strokovna afirmacija. Na dela v teh telesih se je potrebno pripravljati e sedaj. Napraviti je treba seznam vseh teles in organov EU, kjer bomo imeli svojega predstavnika na podroèju zootehnike ali kmetijstva v celoti, poiskati je treba kandidate za ta mesta in jih vsestransko usposobiti ter vkljuèiti e sedaj v delo pri našem vstopanju v EU. Vsako organizacijsko telo EU bi moralo imeti pri nas podobno organizacijsko formo, kjer bi naš predstavnik dobil pomoè in monost za izvajanje sprejetih sklepov na ravni EU in za pripravo naših pobud.
3.15. PRIDRUITVENE IN DRUGE PODPORE, PREHODNA OBDOBJA
V poglavju 2.2.15 smo predstavili dva primera pomoèi in en primer prepovedi samovoljnega ravnanja pri dajanju pomoèi izven dogovorjenih pravil. Nekatera podroèja naše ivinoreje bodo povsem prepušèena novim trnim razmeram brez dosedanje pomoèi in z veliko verjetnostjo z nijimi cenami. Za nje moramo uveljaviti poznane oblike pomoèi ob vstopu in za podroèja, ki so slabo razvita, zaprositi za dotacije ali pa za prehodna obdobja. Odloèitev o tem pa je mogoèe in treba sprejeti ob pogajanjih za vstop v EU.
Zakonodaja EU na podroèju ivinoreje je številna. V Sloveniji nekaterih podroèij še nimamo zakonsko urejenih, pogosto pa so obstojeèi zakoni zastareli. Uskladitev naše zakonodaje z EU brez hkratne vsebinske in organizacijske ureditve strokovnega in upravnega dela na podroèju kmetijstva in ivinoreje, bi bila velika razvojna napaka. Prilonost je, da slovenski ivinoreji damo tudi s pravnimi akti pogoje za konkureèno usposobitev na odprtem evropskem trišèu. Uveljaviti je treba naše sposobnosti in naše znanje. Zelo pomembno je, da poišèemo in usposobimo strokovnjake, ki bodo naši predstavniki v upravnih organih in telesih EU. V vsakem primeru pa bi moral biti s pravili EU seznanjen zelo širok krog strokovnjakov in neposrednih proizvajalcev. Pomembno je, da slovensko ivinorejo, ki daje kruh veè deset tisoèem Slovencem, ohranimo tudi za EU èase.
5. VIRI
Agenda 2000 - Landwirtschaft, julij 1997
Borell von E.: Welfare and environmental regulations in animal production. 6th Int. Symp. “Animal Science Days”, Portoro, Slovenia, Sept 16-18, 1998, Zb. Biotehniške fakultete. Univerze v Ljubljani, Kmetijstvo Suplement 30(1998), s. 303 - 308
Glodek P.: Genetic standards and breeding methods for farm animals in the EU. 6th Int. Symp. “Animal Science Days”, Portoro, Slovenia, Sept 16-18, 1998, Zb. Biotehniške fakultete. Univerze v Ljubljani, Kmetijstvo Suplement 30(1998), s. 87– 95
Internet naslovi:
http://Europa.EU.int/comm/sg/scadplus/leg/en/s04013.htm
http://Europa.EU.int/comm/sg/scadplus/leg/en/lvb/l12050.htm
http://Euopa.EU.int/scad/en-ind.html
http://Europa.EU.int/en/comm/dg06/index.htm
http://europa.eu.int/en/comm/dg06/ag2000/text/text_de.htm
http://europa.eu.int/en/comm/dg06/qual/de/index_de.htm.
http://Euopa.EU.int/eur-lex/en/lif/index.html
Justis Celex CD – ROM, Dec 1997
Kallweit E., Martina Henning: Carcass evaluation systems in the EU. 6th Int. Symp. “Animal Science Days”, Portoro, Slovenia, Sept 16-18, 1998, Zb. Biotehniške fakultete. Univerze v Ljubljani, Kmetijstvo Suplement 30(1998), s. 135-140.
Kmetijstvo. V. Priprava pridruenih drav srednje in vzhodne Evrope na vkljuèitev v notranji trg EU. Bela knjiga, Aneks, Ljubljana 1997, s.78 - 139
Koelman Holger: Pest – Kosensequenzen in NL Schweinetreff, 27.3.1998, 2 strani
Politiken der Europaeischen Union, Zusammenfassungen und Ueberblick der aktuellen Gesetzgebung, Agrikultur, Unionspolitik, http://europa.eu.int/comm/sg/scadplus/leg/de/104000.htm, 22.6.1998.
Prilagajanje kmetijsko – ivilske zakonodaje v Sloveniji zakonodaji v EU. Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, 1997, 62 str.
Program reforme kmetijske politike 1999 – 2002. MKGP, Ljubljana, april – julij 1998, 25 strani.
Rejski program pri koristnih vrstah ivali. Oddelek za zootehniko Biotehniške fakultete, junij 1998, 12 strani, http://agri.bfro.uni-lj.si/milena/progr99ziv1.html
Renèelj S.: Suhe mesnine – narodne posebnosti. Kmeèki glas, Ljubljana, 1990, 222 strani
Renèelj S.: Meso iz tünke. Pomurska zaloba, Murska Sobota, 1997, 139 strani
Strategija razvoja slovenskega kmetijstva, MKGP, Ljubljana, 1992, 88 strani.
Šalehar A, Štuhec I, Kovaè Milena: Nekatere presoje in monosti za poveèanje kakovosti in gospodarnosti slovenske prašièereje. Sodobno kmetijstvo, 31(!998)7/8, str. 344 - 349
Šalehar A.: Slovenska prašièereja in vstop Slovenije v Evropsko Unijo. Sodobno kmetijstvo, 31(!998)7/8, str. 366-370
Westergaard J.M.: Main EU strategies to control highly contagious pig diseases: current situation and main developments. EAAP, Dunaj, avgust 1997, 10 str.