ostala predavanjaostala predavanjaostala predavanja
ostala predavanja

 

 

 

 

 

ZAKONODAJA O ŽIVINOREJI V EU IN STROKOVNE OSNOVE ZA USKLADITEV SLOVENSKE

1. DEL

 

 

 

 

Pripravil:

Prof. dr. Andrej Šalehar

 

 

 

RODICA, december 1998

KAZALO

1. UVOD......................................................................................................................................................................................3

2. PREGLED IN OSNOVNA STROKOVNA IZHODIŠÈA ZAKONODAJE EU PO PODROÈJIH

ŽIVINOREJE...................................................................................................... .............................................................4

2.1. OSNOVNI PRAVNI AKTI.................................................................................................................................................4

2.2 KRATEK POVZETEK VSEBINE PO PODROÈJIH ŽIVINOREJE......................................................................5

2.2.1. SELEKCIJA DOMAÈIH ŽIVALI: PLEMENSKE ŽIVALI – ÈISTOPASEMSKE,

HIBRIDNE,…................................................................................................................................................................................5

2.2.1.1. STROKOVNA IZHODIŠÈA IN CILJI..........................................................................................................................5

2.2.1.2. PO VRSTAH DOMAÈIH ŽIVALI....................................................................................................................7

2.2.1.2.1. GOVEDO...................................................................................................................................................................7

2.2.1.2.2. PRAŠIÈI.......................................................................................................................................................................7

2.2.1.2.3. OVCE IN KOZE........................................................................................................................................................8

2.2.1.2.4. KONJI.........................................................................................................................................................................8

2.2.1.2.5. DRUGE VRSTE........................................................................................................................................................9

2.2.2. PROMET S PLEMENSKIMI ŽIVALMI ZNOTRAJ EU IN S TRETJIMI DRŽAVAMI......................10

2.2.3. IDENTIFIKACIJA IN REGISTRACIJA ŽIVALI..............................................................................................11

2.2.4. ZAŠÈITA ŽIVALI.................................................................................................................................................12

2.2.5. PREHRANA ŽIVALI..........................................................................................................................................13

2.2.6. VARSTVO OKOLJA IN ŽIVINOREJA.............................................................................................................14

2.2.7. STANDARDI ZA OCENJEVANJE TRUPOV ZAKLANIH ŽIVALI, JAJC...................................................15

2.2.8. KMETIJSKI TRGI Z MESOM, MLEKOM, JAJCI, …....................................................................................................17

2.2.9. NACIONALNI PRODUKTI .........................................................................................................................................18

2.2.10. UÈINKOVITOST KMETIJSKIH STRUKTUR...........................................................................................................19

2.2.11. STATISTIKA NA PODROÈJU ŽIVINOREJE................................................................................................20

2.2.12. BIOTSKA RAZNOVRSTNOST, GENETSKI RESURSI.........................................................................................21

2.2.13. TRAJNOSTNA (SONARAVNA, ORGANSKA) ŽIVINOREJA..................................................................22

2.2.14. ORGANIZACIJA EU NA PODROÈJU ŽIVINOREJE..................................................................................23

2.2.15. PRIDRUŽITVENE IN DRUGE PODPORE, PREHODNA OBDOBJA.......................................................25

3. STROKOVNE OSNOVE IN PREDLOGI UREDITVE SLOVENSKE

ZAKONODAJE PO PODROÈJIH ŽIVINOREJE......................................................................................................27

3.1. SELEKCIJA DOMAÈIH ŽIVALI: PLEMENSKE ŽIVALI – ÈISTOPASEMSKE, HIBRIDNE,…............27

3.2. PROMET S PLEMENSKIMI ŽIVALMI ZNOTRAJ EU IN S TRETJIMI DRŽAVAMI.......................29

3.3. IDENTIFIKACIJA IN REGISTRACIJA ŽIVALI...............................................................................................30

3.4. ZAŠÈITA ŽIVALI...................................................................................................................................................31

3.5. PREHRANA ŽIVALI............................................................................................................................................31

3.6. VARSTVO OKOLJA IN ŽIVINOREJA...............................................................................................................31

3.7. STANDARDI ZA OCENJEVANJE TRUPOV ZAKLANIH ŽIVALI, JAJC, …,..................................................32

3.8. KMETIJSKI TRGI Z MESOM, MLEKOM, JAJCI, …......................................................................................................32

3.9. NACIONALNI PRODUKTI ...........................................................................................................................................32

3.10. UÈINKOVITOST KMETIJSKIH STRUKTUR.............................................................................................................33

3.11. STATISTIKA NA PODROÈJU ŽIVINOREJE.................................................................................................33

3.12. BIOTSKA RAZNOVRSTNOST, GENETSKI RESURSI..........................................................................................34

3.13. TRAJNOSTNA (SONARAVNA, ORGANSKA) ŽIVINOREJA....................................................................34

3.14. ORGANIZACIJA EU NA PODROÈJU ŽIVINOREJE....................................................................................34

3.15. PRIDRUŽITVENE IN DRUGE PODPORE, PREHODNA OBDOBJA.........................................................35

4. ZAKLJUÈEK......................................................................................................................................................................35

5. VIRI....................................................................................................................................................................................36

 

 

1. UVOD

Živinoreja bo tudi po vstopu Slovenije v EU ostala naša najpomembnejša kmetijska panoga. Zaradi vse hitrejšega zarašèanja kmetijskih površin in zmanjšanja poseljenosti podeželja bo morala pridobiti na pomenu. Na odprtem evropskem tržišèu pa bo delovala pod težjimi gospodarskimi pogoji. Èe temu dodamo še težave, ki so povezane s spremenjeno socialno strukturo na vaseh, kar pogosto onemogoèa konkurenèno usposobitev (poveèanje) naših kmetij, potem je zahteva po ureditvi in temeljiti pripravi živinoreje razumljiva. Prva priložnost za to je že pri usklajevanju zakonodaje, ko bo morala Slovenija uskladiti svoje zakone, predpise in pravilnike s podobnimi v EU. Prièakujemo lahko, da bodo predpisi ostrejši na podroèju etologije in ekologije in da bomo dobili bomo številne nove. Pomembno je, da to delo opravimo èim bolje in s poudarjenim premislekom. Premalo je, da samo prevedemo zakone in predpise. Ob tem je treba poiskati, kako je posamezno podroèje strokovno in organizacijsko urejeno, katere študije in raziskave še moramo opraviti, da se bomo po evropsko in nanovo organizirali, da bomo vedeli, kaj nam posamezni predpis prinaša. Poiskati moramo tudi vse možnosti za poveèanje gospodarnosti v naši živinoreji. Izredno pomembna je tudi najširša seznanitev strokovnjakov, kmetov, rejcev in upravnih služb z novo zakonodajo. To je pot po kateri bomo uspeli ohraniti slovensko živinorejo.

Zakonodaja EU na podroèju kmetijstva in živinoreje je številna. Tako je verjetnost, da je bilo kakšno doloèilo prezrto, kar precejšna. Poroèilo je razdeljeno na tri dele. V prvem je na kratko opisana vsebina osnovnih pravnih aktov EU po podroèjih živinoreje, v drugem so prevodi direktiv in pravilnikov povezanih s selekcijo prašièev in v tretjem so strokovne osnove za ureditev slovenske zakonodaje na podroèju živinoreje.

 

2. PREGLED IN OSNOVNA STROKOVNA IZHODIŠÈA ZAKONODAJE EU PO PODROÈJIH ŽIVINOREJE

2.1. OSNOVNI PRAVNI AKTI

Pravni akti, ki jih bomo predstavili, so razvršèeni v skupini 03 (kmetijstvo) in 15 (okolje, potrošniki in zašèita zdravja). Posamezna podroèja živinoreje so vkljuèena v skupne pravne akte, druga jih imajo po vrstah domaèih živali. Nekatera podroèja pa imajo skupne pravne akte in še dodatne po vrstah.

Osnovna ureditev pravnih aktov EU po podroèjih živinoreje

 

 

Podroèje živinoreje

Pravni akti

skupni

po vrstah

1

Selekcija domaèih živali: plemenske živali – èistopasemske, hibridne, …….

+

+

2

Promet s plemenskimi živalmi znotraj EU in s tretjimi državami

+

 

3

Identifikacija in registracija živali

+

 

4

Zašèita živali

+

+

5

Prehrana živali

+

 

6

Varstvo okolja in živinoreja

+

 

7

Standardi za ocenjevanje trupov zaklanih živali, jajc, ….. ,

 

+

8

Kmetijski trgi z mesom, mlekom, jajci, ..

 

+

9

Nacionalni produkti

+

 

10

Uèinkovitost kmetijskih struktur

+

 

11

Statistika na podroèju živinoreje

+

+

12

Biotska raznovrstnost, genetski resursi

+

 

13

Trajnostna (sonaravna, organska) živinoreja

+

 

14

Organizacija EU na podroèju živinoreje

+

 

15

Pridružitvene in druge podpore, prehodna obdobja

+

+

2.2. KRATEK POVZETEK VSEBINE PO PODROÈJIH ŽIVINOREJE

2.2.1. SELEKCIJA DOMAÈIH ŽIVALI: PLEMENSKE ŽIVALI – ÈISTOPASEMSKE, HIBRIDNE, …

2.2.1.1. STROKOVNA IZHODIŠÈA IN CILJI

EU je uvedla politiko, ki naj bi zagotovila in varovala kakovost pasem domaèih živali. V ta namen je doloèila standarde in postopke za vodenje rodovniških knjig, za preizkušanje živali, ocenjevanje plemenske vrednosti, za izdajo rejskih dokumentov in porekel, za promet plemenskih živali, itd. V zakonskih aktih uporabljajo pogosto izraze “zootechnical standards, zootechnical aspects, zootechnical cheks” in uvršèajo jih v skupino veterinarskih kontrol. Cilj izvajanja pravnega reda EU (“acquis communautaire”) na tem podroèju je dokonèna odstranitev ovir v trgovini s plemenskimi živalmi in èistopasemskimi živalmi ter njihovimi produkti kot so sperma, jajèeca ali embriji. Kupec plemenske živali mora imeti zagotovilo, da ima kupljena plemenska žival ocenjeno plemensko vrednost in da izpolnjuje vse pogoje za njen vpis v rodovniško knjigo. Sistem EU predvideva, da obstajajo uèinkovita rejska združenja ali organizacije rejcev, ki jih priznava država na osnovi predpisanih kriterijev (strokovno osebje, velikost èrede, pravila o sistemu identifikacije živali, sistem registracije porekel, definicije selekcijskih ciljev, postopki rabe proizvodnih podatkov za ocenjevanje plemenske vrednosti, pravila o enakopravnosti èlanov in drugih) in ki vodijo rodovniške knjige. Te organizacije morajo delovati pod nadzorom državnih ustanov. Uradne ustanove lahko prevzamejo vlogo organizacije rejcev ali rejskih združenj, èe imajo potrebna tehnièna in finanèna sredstva ter ustrezno usposobljen strokovni kader.

Predpisi so urejeni po vrstah živali: govedo, prašièi, ovce in koze ter konji; za vse ostale vrste pa je en skupen predpis.

 

Osnovne direktive, pravilniki, predpisi EU na podroèju selekcije domaèih živali

Tematika pravnega akta na podroèju selekcije

Govedo

Prašièi

Ovce in koze

Konji

Ostale vrste

Selekcija èistih pasem in zootehniški standardi

77/504*

88/661

89/361

90/427

91/174

Kriteriji za priznavanje in nadzor rejskih organizacij, ki vodijo rodovniško knjigo

84/247

89/501

90/254

92/353

 

Kriteriji za vnos èistopasemskih plemenskih živali v rodovniško knjigo

84/419

89/502

90/255

   

Poreklo za èistopasemske plemenske živali (seme, jajèeca, embrije)

86/404

89/503

90/258

93/623

 

Kriteriji za priznavanje in nadzor rejskih organizacij, ki vodijo register hibridnih plemenskih živali

 

89/504

     

Kriteriji za vnos hibridnih plemenskih živali v register

 

89/505

     

Poreklo za hibridne plemenske živali (seme, jajèeca, embrije)

 

89/506

     

Metode za monitoring lastnosti in ocenjevanje plemenske vrednosti za èistopasemske in hibridne plemenske živali

86/130, 94/515

89/507

90/256

   

Sprejemanje èistopasemskih plemenskih živali za pleme

87/328

90/118

90/257

   

Sprejemanje hibridnih plemenskih živali za pleme

 

90/119

     

* navedeni so izhodišèni pravni akti

 

2.2.1.2. PO VRSTAH DOMAÈIH ŽIVALI

2.2.1.2.1. GOVEDO

DOKUMENTI

77/504/EEC : Council Directive of 25 July 1977 on pure - bred breeding animals of the bovine species (z dopolnitvami: 79/268/EEC, 91/174/EEC, 94/28/EC; skupaj z 11 pravilniki, predpisi, …)

VSEBINA

V teh pravnih aktih so doloèeni predpisi za trgovanje s èistopasemskim govedom, da bi se tako postopoma sprostila trgovina èistopasemskimi plemenskim govedom. Opisane so metode, kriteriji in postopki:

Èlanice EU morajo zagotoviti izdajanje pedigrejev za notranji trg in sicer za plemenske živali, za seme in embrije od teh živali. Plemensko govedo ne sme biti uvoženo iz tretjih držav, èe nima uradno potrjenega porekla.

2.2.1.2.2. PRAŠIÈI

DOKUMENTI

88/661/EEC : Council Directive of 19 December 1988 on the zootechnical standards applicable to breeding animals of the porcine species (skupaj s 7 pravilniki, predpisi, …)

VSEBINA

Opisane so definicije: èistopasemski plemenski prašiè, hibridni plemenski prašiè, rodovniška knjiga in register.

Opisane so metode, kriteriji in postopki:

 

2.2.1.2.3. OVCE IN KOZE

DOKUMENTI

89/361/EEC : Council Directive of 30 May 1989 concerning pure-bred

breeding sheep and goats (s 5 pravilniki, predpisi, …)

VSEBINA

Opisane so definicije: èistopasemska plemenska ovca, èistopasemska plemenska koza in rodovniška knjiga.

Opisane so metode, kriteriji in postopki:

2.2.1.2.4. KONJI

DOKUMENTI

90/427/EEC : Council Directive of 26 June 1990 on the zootechnical and genealogical conditions governing intra-Community trade in equidae (s 5 predpisi, .…)

90/428/EEC : Council Directive of 26 June 1990 on trade in equidae intended for competitions and laying down the conditions for participation therein (z 1 predpisom, .…)

VSEBINA

Prva direktiva pojasnuje pojme: konji, vpisani konji, rodovniška knjiga in drugo. V notranji trgovini s konji ne sme biti zaradi rejskih ali genealoških vzrokov omejitev ali prepovedi. Pravilniki predvidevajo genealoška doloèitve za vpisane konje s pomoèjo komisije, posebej še kriterije za identificiranje konj, za priznavanje združenj in organizacij, za vodenje rodovniških knjig, kriterije za vpis in vnos v rodovniške knjige. Pri notranji trgovini mora država prejemnica vnešene konje vnesti in vpisati pod istim imenom kot so bili v državi prodajalki. Pravilniki nadalje predvidevajo za doloèitev živinorejskih ocen komisijo, splošne kriterije za sprejem plemenskih konj in metode za kontrolo potomstva. Pri prodaji je potrebno priložiti potrdilo o izvoru in izpisek iz rodovniške knjige.

V drugi direktivi je definiran pojem prireditev. Predpisi o prireditvah ne smejo vkljuèevati nobenih razlik med konji iz države prirediteljice in iz drugih držav. Predpisi dajejo nedotakljivo možnost, da so prireditve z v rodovniške knjige vpisanimi konji ali regionalne prireditve v rejske namene.

 

2.2.1.2.5. DRUGE VRSTE

DOKUMENTI

91/174/EEC: Council Directive of 25 March 1991 laying down zootechnical and pedigree requirements for the marketing of pure-bred animals and amending Directives 77/504/EEC and 90/425/EEC

VSEBINA

Direktiva se nanaša na prodajo èistopasemskih živali, njihove sperme, jajènih celic in embrijev (razen za govedo, prašièe, ovce, koze in konje). Pojasnjen je pojem èistopasemska žival. Države èlanice skrbijo, da iz živinorejskih vzrokov ni omejevanja ali prepreèevanja notranje trgovine s èistopasemskimi živalmi, njihovo spermo, jajènimi celicami in embriji. Nadalje skrbijo zato, da kriteriji za priznavanje rejskih organizacij in združenj niso diskriminativni. Postavljeni so kriteriji za vnos ali registriranje v rodovniške knjige, kriteriji za sprejem èistopasemskih živali za pleme in uporabo njihove sperme, jajènih celic in embrijev ter za pri prodaji priložena sprièevala.

 

2.2.2. PROMET S PLEMENSKIMI ŽIVALMI ZNOTRAJ EU IN S TRETJIMI DRŽAVAMI

DOKUMENTI

90/425/EEC : Council Directive of 26 June 1990 concerning veterinary and zootechnical checks applicable in intra - Community trade in certain live animals and products with a view to the completion of the internal market (11 dopolnitev; 68 predpisov)

94/28/EC : Council Directive of 23 June 1994 laying down the principles relating to the zootechnical and genealogical conditions applicable to imports from third countries of animals, their semen, ova and embryos, and amending Directive 77/504/EEC on pure-bred breeding animals of the bovine species

VSEBINA

Direktiva se nanaša na v aneksu A in B navedene žive živali in proizvode kakor tudi na živali iz tretjih držav. Pojasnitev pojmov: veterinarska kontrola, zootehniška (živinorejska) kontrola, trgovina, obrat, center ali ustanova, pristojne oblasti (uprave), uradni veterinar. Država proizvajalka in država nakupovalka morata skrbeti, da potekajo kontrole in izstavitve potrdil na sprejemljiv naèin.

Potek kontrole v izvorni državi: Izvajanje kontrol s strani pooblašèenih oblasti bo poostreno, da bo zagotovljeno, da žive živali in produkti izpolnjujejo skupne predpise in predpise namembne države. Kontrole v namembni državi bodo izvajane brez diskriminacije na nakljuènih vzorcih. Pravilnik doloèa doloèila za obrate in za prejemnika in potek karantene za žive živali. Nadalje doloèa kontrole, ki jih je treba izvesti v kraju dospetja za živali in produkte iz tretjih držav. Nadalje je doloèeno, kakšne ukrepe je treba izvesti, kadar pristojne oblasti pri kontroli ugotovijo primere prisotnosti povzroèiteljev bolezni ali kadar živali ali produkti ne izpolnjujejo doloèila pravilnikov skupnosti ali veterinarskih sanitarnih doloèil posameznih držav. Glavno odgovornost ima država pošiljteljica.

 

2.2.3. IDENTIFIKACIJA IN REGISTRACIJA ŽIVALI

DOKUMENTI

92/102/EEC : Council Directive of 27 November 1992 on the identification and registration of animals ( z 12 pravilniki, ukrepi, odloèitvami, ….)

VSEBINA

Živali v prometu znotraj skupnosti morajo biti oznaèene. Direktiva postavlja minimalne zahteve za identifikacijo in registracijo živali. Pojasneni so pojmi: žival, obrat, rejec, pooblašèena oblast in trg. Doloèene so obveznosti držav èlanic v pogledu seznama obratov, ki redijo živali, izvajanja doloèil direktive, izvzetja od identifikacije, èasa oznaèitve živali, izdajanja in nadomešèanja znaèk za oznaèevanje, ….

 

2.2.4. ZAŠÈITA ŽIVALI

DOKUMENTI

78/923/EEC : Council Decision of 19 June 1978 concerning the conclusion of the European Convention for the protection of animals kept for farming purposes ( skupaj s 64 pravilniki, ukrepi, odloèitvami, …. )

88/166/EEC : Council Directive of 7 March 1988 complying with the judgment of the Court of Justice in Case 131/86 (annulment of Council Directive 86/113/EEC of 25 March 1986 laying down minimum standards for the protection of laying hens kept in battery cages)

91/628/EEC : Council Directive of 19 November 1991 on the protection of animals during transport and amending Directives 90/425/EEC and 91/496/EEC.

91/629/EEC : Council Directive of 19 November 1991 laying down minimum standards for the protection of calves

91/630/EEC : Council Directive of 19 November 1991 laying down minimum standards fo the protection of pigs

92/583/EEC : Council Decision of 14 December 1992 on the conclusion of the Protocol of amendment to the European Convention for the Protection of Animals kept for Farming Purposes

93/119/EC : Council Directive of 22 December 1993 on the protection of animals at the time of slaughter or killing.

VSEBINA

EU je v letu 1978 sprejela Evropsko konvencijo za zašèito živali, ki se redijo za kmetijske namene. Postavila je osnovna izhodišèa v pogledu reje, oskrbe in vhlevitve živali ter živali v modernih intenzivnih sistemih reje. Postavljene so osnovne zahteve, da imajo živali na razpolago zdravo in primerno krmo, èisto vodo in oskrbo v skladu z njihovimi potrebami (fiziološkimi in etološkimi), da imajo dovolj hlevskega prostora ter vrsti primerne zoohigienske pogoje.

EU je izdala na osnovi te konvencije številne pravilnike, direktive, predpise, ..., ki uravnavajo dobro poèutje živali. Nekateri so posebej omenjeni v poglavju dokumenti in sicer: minimalni standardi za kokoši v kletkah, zašèita živali med transportu, minimalni standardi za zašèito telet, prašièev in zašèito živali ob zakolu.

2.2.5. PREHRANA ŽIVALI

DOKUMENTI

70/372/EEC : Council Decison of 20 July 1970 setting up Standing Committe for feeding-stufs

70/373/EEC . Council Directive of 20 July 1970 on the introduction of Community methods of sampling and analysis for the official control of feeding-stufs (s sedmimi dopolnitvami)

70/524/EEC . Council Directive of 23 November 1970 concerning additives in feeding-stufs (z 17 dopolnitvami)

VSEBINA

Na podroèju krme za živali je v EU v veljavi 45 direktiv, pravilnikov, ukrepov, … in od teh so osnovni trije navedeni v prejšnem poglavju. Leta 1970 je EU ustanovila stalni komite za krmo, da bi tako olajšala izvajanje predpisov in spodbudila sodelovanje med državami èlanicami. Njegove naloge so reševanje in prouèitev vseh vprašanj s podroèja krme za živali in prehrane živali. Pomembna so prizadevanja EU o poenotenju metod za uraden odvzem vzorcev in uradnih analiz krme. Po sedaj v okviru EU priznanih metodah bo morala potekati analiza krme tudi pri nas. Zelo obsežni so predpisi o dodatkih v krmo – definirani so kot snovi, ki lahko ob njihovi uporabi v krmi vplivajo na živalsko prirejo. Obièajno so pri tem v rabi antibiotiki, hormoni in drugi dodatki. Dodatki v krmi lahko vplivajo na zdravstveno oporeènost produktov< (prireje) in s tem na zdravje potrošnikov. Po izdaji te osnovne direktive je bilo sprejetih še 139 razliènih pravilnikov, direktiv, ukrepov, …, kar vse samo potrjuje strogost EU pri uporabi dodatkov v krmi.

 

2.2.6. VARSTVO OKOLJA IN ŽIVINOREJA

DOKUMENTI

91/676/EEC: Council Directive of 12 December 1991 the protection of waters against pollution caused by nitrates from agricultural sources

96/61/EC: Council Directive of 24 September 1996 concerning integrated pollution prevention and control

96/62/EC: Council Directive of 27 September 1996 on ambient air quality assessment and management

VSEBINA

EU posveèa okolju v pravnih aktih veliko pozornost. Leta 1991 je sprejela direktivo, ki ureja varovanje vode pred polucijo z nitrati, ki so po izvoru iz kmetijskih dejavnosti. Cilj direktive je zmanjšanje in prepreèitev polucije voda z nitrati iz agrikulturnih virov. Predpisana so pravila dobre strokovne prakse v kmetijstvu, ki zahtevajo, da se doloèijo obdobja, ko je gnojenje z živalskimi odpadki prepovedano, prepreèitev odtekanja silažnega soka v podtalnico, gnojilne naèrte, kapaciteto gnojišè in druge ukrepe za prepreèevanje polucije voda. Na ha površine je dovoljeno 170 kgN in iz tega se izraèuna dovoljeno število GVŽ/ha.

Posebne okoljevarstvene zahteve veljajo za obrate za intezivno rejo domaèih živali, èe presegajo doloèeno zmogljivost: 40000 stojišè za perutnino, 2000 stojišè za prašièe pitance (nad 30 kg telesne mase), 750 stojišè za svinje, …. Pri reji domaèih živali je potrebno upoštevati tudi direktivo o ocenjevanju in kontroli kvalitete zraka.

 

2.2.7. STANDARDI ZA OCENJEVANJE TRUPOV ZAKLANIH ŽIVALI, JAJC, ….. ,

DOKUMENTI

81/1208/EEC: Council Regulation of 28 April 1981 determining the Community scale for the classification of carcases of adualt bovine animals (s 4-mi dopolnitvami)

90/1186/EEC: Council Regulation of 7 May 1990 extending the scope of the Community scale for the classification of carcases of adualt bovine animals (z dvema dopolnitvama)

84/3220/EEC,: Council Regulation of 13 November 1984 determining the Community scale for grading pig carcases (z 11-mi dopolnitvami)

92/2137/EEC: Council Regulation of 23 July 1992 concerning the Community scale for the classification of carcases of ovine animals and determining the Community standard quality of fresh or chilled sheep carcases and extendind Regulation (EEC) No 338/91 (z dvema dopolnitvama)

90/1906/EEC: Council Regulation of 26 June 1990 on certain marketing standards for poultry (s petimi dopolnitvami)

90/1907/EEC: Council Regulation of 26 June 1990 on marketing standards for eggs (s šestimi dopolnitvami)

VSEBINA

S pravilniki so podane enotne sheme tržnih razredov v EU. Pri prvem pravilniku so najprej pojasneni pojmi: klavni trup, klavne polovice, … Tržni razredi klavnih trupov odraslih govedi: mlade moške nekastrirane živali mlajše od dveh let, ostale moške nekastrirane živali, moške kastrirane živali, ženske živali, ki so že telile, ostale ženske živali. Razporeditev v razrede EUROP je na osnovi ocene mesnatosti in mašèobnega tkiva. Opisani so postopki razporeditve v razrede in oznaèitev klavnih polovic ter kontrole razporejanja v tržne razrede. Z dopolnitvijo pravilnika v letu 1990 je poveèana obveza klasificiranja klavnih trupov odraslih govedi.

Za klavne trupe prašièev je v veljavi enotna klasifikacija v tržne razrede po pravilniku iz leta 1984. Pojasneni so pojmi: obdelani klavni trup prašièa (državi èlanici so pri tem dovoljena odstopanja), masa klavnega trupa, delež mesa. Na osnovi klavne mase in deleža mesa so prašièji klavni trupi razdeljeni v tržne razrede: E – 55% in veè, U – 50 – 55%, R – 45 – 50%, O – 40 – 45% in P – manj kot 40%. Dovoljena je vpeljava posebnega razreda S – 60% in veè mesa. Niso izkljuèeni tudi dodatni kriteriji za oceno klavnih trupov poleg klavne mase in deleža mesa. Klavne trupe je potrebno takoj po meritvah oznaèiti. Države èlanice doloèijo svoje naèine ocenjevanja mesnatosti za obvezno razporejanje klavnih trupov v tržne razrede, ki pa jih mora dati v sprejem komisiji.

Podobno, kot povedano za govedo in prašièe, je predpisano razporejanje v tržne razrede EUROP za klavne trupe ovac in norme za tržne razrede perutnine ter jajc.

 

2.2.8. KMETIJSKI TRGI Z MESOM, MLEKOM, JAJCI, …

DOKUMENTI

68/805/EEC: Council Regulation of 27 June 1968 on the common organization of the market in beef and veal (s 40- timi dopolnitvami)

75/2759/EEC: Council Regulation of 29 October 1975 on the common organization of the market in pigmeat (z 11- timi dopolnitvami)

95/1370/EC: Council Regulation of 16 June 1995 laying down detailed rules for implementing the system of export licences in pigmeat sector

89/3013/EEC: Council Regulation of 25 September 1989 on the common organization of the market in sheepmeat and goatmeat (s 17- timi dopolnitvami)

75/2777/EEC: Council Regulation of 29 October 1975 on the common organization of the market in poultrymeat (z 11- timi dopolnitvami)

68/804/EEC: Council Regulation of 27 JUne 1968 on the common organization of the market in milk and milk products (s 53- timi dopolnitvami)

75/2771/EEC: Council Regulation of 29 October 1975 on the common organization of the market in eggs (z 12- timi dopolnitvami)

VSEBINA

Zakonodaja na podroèju kmetijskih trgov z mesom, mlekom, jajci in … je zelo obsežna. Za vsako odstopanje od dogovorjenih pravil trženja so sprejete nove odredbe oz. predpisi. Tako imamo poleg osnovnega pravnega akta o splošni organizaciji trga za doloèen proizvod ali proizvode še številne druge zakonske akte. Osnovno gibalo vseh trgov je izmerjena kvaliteta in za posamezna obdobja doloèena osnovna cena. Namen osnovnih aktov o ureditvi trgov je pospeševanje selekcije domaèih živali, ukrepi za boljšo organizacijo proizvodnje, predelave in prodaje, ukrepi za izboljšanje kvalitete, kratkoroèni in dolgoroèni ukrepi povezani z usmerjanjem proizvodnje in spremljanje trga. Intervencijski ukrepi za prepreèitev ali omilitev škod zaradi znatnih padcev cene so: pomoèi pri privatnem skladišèenju, intervencijski nakupi, ….

 

2.2.9. NACIONALNI PRODUKTI

DOKUMENTI

92/2082/EEC: Council Regulation of 14 July 1992 on certificates of specific character for agricultural products and foodstuffs (skupaj s 13 pravilniki, ukrepi, ..)

92/2081/EEC: Council Regulation of 14 July 1992 on the protection of geographical indications and designations of origin for agricultural products and foodstuffs (skupaj s 27 pravilniki, ukrepi, …. )

VSEBINA:

Komisija vodi z namenom ohranjanja in zavarovanja evropskih tradicionalnih kmetijskih proizvodov in prehrambenih izdelkov posebno akcijo imenovano “Kmetijstvo – politika kvalitete”. Namen je v:

Proizvodi v skladu z obema pravilnikoma:

Proizvodi nosijo oznake:

Zašèitena izvorna oznaka - zašèiteno geografsko poreklo:

Garantirana tradicionalna specialiteta:

Organizirali so poseben vlak, ki vozi po evropskih mestih in je potujoèa razstava tradicionalnih izdelkov in pridelkov.

 

2.2.10. UÈINKOVITOST KMETIJSKIH STRUKTUR

DOKUMENTI

97/950/EC: Council Regulation of 20 May 1997 on improving the efficiency of agricultural structures

VSEBINA

Naveden je zadnji pravilnik EU na podroèju spodbujanja uèinkovitosti kmetijskih struktur. Leta 1988 je EU ustanovila takoimenovani “Structural Fund”, da bi promovirala razvoj podeželja in kmetijstva v smislu prihodnje kmetijske politike. Nameni pravilnika so: pomoè pri vzpostavitvi bilance med produkcijo in zmogljivostjo trga, pomoè pri izboljšanju uèinkovitosti farm z razvojem in reorganizacijo njihovih struktur ter promociji nadomestnih dejavnosti, ohranitev živih kmetijskih podroèij in njim v pomoè razvoj ter dosego primerne življenjske ravni kmetov, premostitve slabih naravnih danosti, doprinos k ohranitvi okolja, kulturne krajine in dolgoroèna zašèita naravnih resursov. Za dosego teh ciljev je namenjeno delno financiranje iz EAGGF fonda za izvedbo nacionalnih programov pomoèi: za ukrepe v investicije v kmetijske obrate, za zmanjšanje proizvodnih stroškov, za izboljšanje življenjskih in delovnih pogojev, za promocijo razliènosti njihove aktivnosti, vkljuèujoè neposredno prodajo proizvodov na kmetiji, za ohranitev in izboljšanje naravnega okolja; za spodbujanje mladih kmetov; ukrepi za pomoè kmetijskih obratov; ukrepi za poveèanje dohodkov na kmetijah in za ohranitev živih kmetijskih podroèij s slabimi naravnimi danostmi z neposredno pomoèjo in za projekte usposabljanja. Predstavljeni so pogoji za posamezna sofinanciranja. Predpisane so dovoljene pomoèi države za investicije v kmetijske obrate in med njimi za nakup zemlje, nakup moških plemenjakov, za izboljšanje higienskih pogojev ter dobrega poèutja živali na živinorejskih obratih, ….

 

 

2.2.11. STATISTIKA NA PODROÈJU ŽIVINOREJE

DOKUMENTI

72/279/EEC: Council Decision of 31 July 1972 setting up a Standing Committee for Agricultural Statistics

93/23/EEC: Council Directive of 1 June 1993 on the statistical surveys to be carried out on pig production

93/24/EEC: Council Directive of 1 June 1993 on the statistical surveys to be carried out on bovine animal production

93/25/EEC: Council Directive of 1 June 1993 on the statistical surveys to be carried out on sheep and goats stocks

96/16/EC: Council Directive of 19 March 1996 on the statistical surveys of milk and milk products

96/411/EC: Council Decision of 25 June 1996 on improving Community agricultural statistics

VSEBINA

EU posveèa dobrim in zanesljivim statistiènim podatkom na podroèju kmetijstva veliko pozornost. Leta 1972 je ustanovila stalni komite za kmetijsko statistiko in od takrat je bilo sprejetih skupaj 142 pravilnikov, ukrepov, odloèitev, … in nekateri od teh so navedeni v zgornjem odstavku. Na podroèju živinoreje so pravilniki o zajemanju statistiènih podatkov po vrstah, ki so bili sprejeti v letu 1993. Ti doloèajo: število in èas zajemanja podatkov v teku leta, kategorije živali, naèin popisa, zanesljivost popisa, rok obdelave podatkov, statistiko o zakolu in prireji mesa, prireji mleka, predvidevanja prireje, ….

Komisija je 29 julija 1998 sprejela nov predpis (98/514/EC) za izboljšanje kmetijske statistike kot dopolnitev svojega predpisa štev. 96/411/EC. Med podroèji za katera so predvidena izboljšanja statistike so tudi: jajca in perutnina, bilance krme, vplivi kmetijstva na okolje, bilance oskrbe, …

 

2.2.12. BIOTSKA RAZNOVRSTNOST, GENETSKI RESURSI

DOKUMENTI

93/626/EEC: Council Decision of 25 October 1993 concerning the conclusion of the Convention on Biological Diversity

94/1467/EC: Council Regulation of 20 June 1994 on the conservation, characterization, collection and utilization of genetic resources in agriculture

VSEBINA

Èlanice EU so bile podpisnice konvencije UN o biotski raznovrstnosti v letu 1992 in v letu 1993 jo je ratificirala tudi EU. S tem je bila sprejeta tudi osnovna usmeritev nadaljnega razvoja po naèelu trajnosti. V letu 1994 je bil sprejet pravilnik o ohranjanju, karakterizaciji, zbiranju in uporabi genetskih resursov v kmetijstvu. S tem pravilnikom je EU doloèila, da bo delo na genetskih resursih v kmetijstvu koordinirano in pospeševano na ravni unije pod pogoji tega pravilnika. Genetski resursi v kmetijstvu pomenijo tako rastlinske kot živalske resurse. Pod živalske genetske resurse so uvršèene farmske živali ( vretenèarji in nekateri nevretenèarji), mikroorganizmi in divja favna, ki se ali pa bi se lahko uporabljala v kmetijstvu. S pravilnikom so postavljene obveznosti držav èlanic, programi povezani z genetskimi resursi v kmetijstvu, organizacija vodenja (Komite EU za genetske resurse v kmetijstvu) in redna obvešèanja o delu na genetskih resursih v kmetijstvu.

2.2.13. TRAJNOSTNA (SONARAVNA, ORGANSKA) ŽIVINOREJA

DOKUMENTI

91/2092/EEC: Council Regulation of 24 June 1991 on organic production of agricultural products and indications referring thereto on agricultural products and foodstuffs (s 15-timi dopolnitvami)

VSEBINA

Osnovni pravni akt o organskem (sonaravnem, trajnostnem) kmetovanju je uvršèen v 15 skupino - okolje, potrošniki in zašèita zdravja - in v podpoglavje 15.20.40 – potrošniki, zašèita gospodarskih interesov. Vsebina je namenjena ekološkem kmetovanju in oznaèevanju tovrstnih kmetijskih pridelkov in živil. Povezana je z vse veèjim zanimanjem in zahtevami po zdravi hrani ali po drugaèe pridelani hrani. Tako pridelana hrana praviloma dosega tudi veèje cene in v bistvu se s tem odpira nov trg. Na splošno so opredeljeni pojmi: organsko kmetovanje, oznaèevanje produktov, predelava in pridelava, …. Za živinorejo je pomembna dopolnitev z dne 15. junija 1992 (dokument 1535/92), ki dopolnjuje Aneks I osnovnega dokumenta z “živali in živalski produkti”. Prav tako je za živinorejo pomembna dopolnitev z dne 20 januarja 1993 (dokument 297/93), ki govori o krmnih dodatkih pri organski živinoreji.

 

2.2.14. ORGANIZACIJA EU NA PODROÈJU ŽIVINOREJE

DOKUMENTI:

77/505/EEC: Council Decision of 25 July 1977 setting up a Standing Committee on Zootechnics

97/404/EC: Commission Decision of 10 June 1997 setting up a Scientific Steering Committee

97/579/EC: Commission Decision of 23 July 1997 setting up Scientific Committees in the field of consumer health and food safety

VSEBINA:

V predhodnih poglavjih smo že omenili nekatere stalne komiteje in odbore EU zato jih tu ne ponavljamo.

Komisija je julija 1977 ustanovila “Standing Committee on Zootechnics”, ki ga sestavljajo eksperti držav èlanic za podroèje zootehnike. Komite naj bi omogoèil tesno neposredno sodelovanje držav èlanic in komisije pri uveljanju enotnih pravil na podroèju zootehnike znotraj EU. Stalni zootehniški komite sestavljajo predstavniki držav èlanic in ga vodi predsednik.

Komisija je junija 1997 ustanovila “Scientific Steering Committee”, ki je dobil vlogo koordinacije znanstvenih komitejev za znanstveno presojo posameznih problemov na podroèju zdravja potrošnikov in varne hrane.

Junija 1997 je komisija ustanovila osem znanstvenih komitejev na podroèju zdravja potrošnikov in varne hrane:

- Scientific Committee on Food,
- Scientific Committee on Animal Nutrition,
- Scientific Committee on Animal Health and Animal Welfare,
- Scientific Committee on Veterinary Measures relating to Public Health,
- Scientific Committee on Plants,
- Scientific Committee on Cosmetic Products and Non-Food Products intended for Consumers,
- Scientific Committee on Medicinal Products and Medical Devices,
- Scientific Committee on Toxicity, Ecotoxicity and the Environment.

Znanstveni komite za zdravje živali in dobro poèutje živali je razdeljen v dva podkomiteja:

Naloge znanstvenih komitejev so, da na zahtevo komisije izdelajo ali pripravijo:

Kompetence nekaterih znanstvenih komitejev:

Scientific Committee on Animal Nutrition

Znanstvena in tehnièna vprašanja povezana s prehrano živali, njihov vpliv na zdravje živali, na kvaliteto in zdravstveno neoporeènost produktov živalskega izvora in povezana s tehnologijami apliciranimi za prehrano živali.

Scientific Committee on Animal Health and Animal Welfare

Sub-committee on Animal Health

Znanstvena in tehnièna vprašanja povezana z vsemi vidiki zdravja živali, higiene, živalskimi boleznimi in terapijami, vkljuèno z zoonozami, ki so neprehranskega izvora in zootehniko.

Sub-committee on Animal Welfare

Znanstvena in tehnièna vprašanja povezana z zašèito živali, rejo živali, managementom èred, transportom, klanjem in poskusi z živalmi.

ZOOTEHNIŠKE KONTROLE

Zootehniške kontrole so organizacijsko uvršèene med veterinarske kontrole. Med devetimi skupinami veterinarskih kontrol je posebna loèena skupina živinoreja, vkljuèene pa so še pri notranjem prometu s plemenskimi živalmi in njihovih proizvodov (seme, jajèeca, embriji), zašèiti živali in uvozu plemenskih živali iz tretjih držav.

 

2.2.15. PRIDRUŽITVENE IN DRUGE PODPORE, PREHODNA OBDOBJA

DOKUMENTI

96/451/EC: Commission Decision of 26 June 1996 autorizing Finnland to pay certain aids in the pig- and poultry-breeding sectors

94/3095/EC: Council Regulation of 12 December 1994 on aid which Austria and Finland may grant on stocks held by private operations on 1 January 1995

96/297/EC: Commission Decision of 31 October 1995 concerning aid to French pig farmers in the form of a guarantee -– Stabiporc adjustment fund

VSEBINA

Pogodba o prikljuèitvi Avstrije, Finske in Švedske je v 140 èlenu predvidevala, da se Avstriji in Finski plaèa posebna pomoè. Komisija je v skladu s pravilnikom štev. 2328/91 z dne 15 julija 1991 dala Finski pomoè za podroèji selekcije prašièev in perutnine v obdobju let 1996 – 1999.

Za premostitev razlik v cenah ob prikljuèitvi je bila Avstriji in Finski dovoljena posebna dotacija privatnim podjetnikom za žive živali in kmetijske pridelke na zalogi.

Francija je pomagala svojim farmam prašièev v obliki garancij – Stabiporc poravnalni fond. Komisija EU je odloèila, da je ta ilegalen (ni v skladu s tržno-cenovnimi pravili EU) in je fond ter pomoè prepovedala.

 

 

3.STROKOVNE OSNOVE IN PREDLOGI UREDITVE SLOVENSKE ZAKONODAJE PO PODROÈJIH ŽIVINOREJE

V slovensko kmetijsko in drugo zakonodajo morajo biti vkljuèena vsa pravna doloèila, ki so v veljavi v EU. Nekatera podroèja živinoreje pri nas sploh še niso zakonsko urejena ali pa so zakoni zastareli. Na splošno bi kazalo po pregledu celotne domaèe in EU zakonodaje po podroèjih živinoreje izdelati, dopolniti in urediti slovensko zakonodajo tako, da bo usklajena z evropsko pravno strukturo (glej: http://europa.eu.int/eur-lex/en/lif/index.html). Zakonsko ureditev podroèja naj predstavlja splošni zakon o živinoreji, ki bo opredelil in doloèil vsa podroèja živinoreje in pravilniki, ki naj bodo urejeni podobno kot je to v EU.

Osnovno strokovno podlago predstavlja študija “REJSKI PROGRAM PRI KORISTNIH VRSTAH ŽIVALI”, ki je bila izdelana na Oddelku za zootehniko Biotehniške fakultete v juniju 1998 in je sestavni del tega letnega poroèila ter je dosegljiva tudi na http://agri.bfro.uni-lj.si/milena/progr99ziv1.html. V študiji je najveè prostora namenjenega selekciji živali, na kratko pa je pokazano tudi na druga podroèja živinoreje. V nadaljevanju bomo izhajali iz te strokovne osnove in jo dopolnili le z nujno potrebnimi dopolnitvami.

 

3.1. SELEKCIJA DOMAÈIH ŽIVALI: PLEMENSKE ŽIVALI – ÈISTOPASEMSKE, HIBRIDNE, …….

Na podroèju selekcije domaèih živali imamo v Sloveniji dvajset let star zakon in v osnutku od leta 1995 tudi novega. Zadnji vkljuèuje veliko vidikov, ki so zapisani v poglavju 1.1.1. Evropska zakonodaja na podroèju selekcije je urejena po najpomembnejših vrstah domaèih živali in z enim skupnim pravnim aktom za vse ostale vrste. Vsi pravni akti so urejeni po istem vzoru, ko splošno direktivo spremljajo zelo podobni predpisi. Racionalno bi bilo, da bi urejevala to zakonodajo ena skupna strokovna komisija in ne loèeno po vrstah tako kot je naèrtovano in izvajano pri metodologiji screeninga sedaj. Tako bi lahko poiskali in doloèili za vse vrste domaèih živali enotne rešitve in kriterije za priznavanje rejskih združenj, sprejemanje èistopasemskih in hibridnih plemenskih živali v rodovniško knjigo, doloèanje postopkov za spremljanje proizvodnih lastnosti, ocenjevanje plemenske vrednosti in drugo. Pomembno je tudi, da bi pri tem poenotili in uporabili enako strokovno izrazoslovje. Ponuja se možnost, da postavimo racionalno organizacijo strokovne nadgradnje in skupaj je treba sprejeti tudi odloèitev o enotnem skupnem strokovnem servisu za živinorejo (v nadaljevanju ZAVOD ZA ŽIVINOREJO) in s tem tudi za selekcijo živali, kar je po zakonodaji EU možna upravna ureditev. Moderne strokovne rešitve v selekciji so osnovane na uporabi modernih postopkov, ki jih omogoèa sodobna informacijska tehnologija. Te selekcijske postopke obvlada le majhna pešèica strokovnjakov in zaradi tega nastajajo strokovna jedra tam, kjer so taki strokovnjaki. Ena od posledic tega je, da številna strokovna središèa, ki nimajo ustrezno usposobljenih strokovnjakov, enostavno usihajo. To doslej ni bilo postavljeno kot absoluten pogoj za bodoèo ureditev selekcije domaèih živali v Sloveniji. Ko razmišljamo naprej, kateri je naslednji pogoj za ureditev selekcije, potem je to vsekakor racionalnost in prilagoditev možnostim Slovenije. To pa pomeni, da je edina možnost, ki jo imamo, da je selekcija domaèih živali organizirana tam, kjer so ljudje, ki imajo prej omenjena znanja in ki imajo ustrezno programsko opremo. V EU so v ospredju tendence po centralizaciji in organizaciji skupnih baz podatkov. Vse to so pomembni argumenti in izhodišèa za uspešno organiziranost selekcije domaèih živali v Sloveniji. Imamo znanja, ki so najmanj enakovredna z znanji na teh podroèjih v EU in potrebno jih je uveljaviti.

Zavod za živinorejo naj ima naslednjo organizacijsko shemo in oddelke:

 

Štev. delavcev

Direktor

1

Administrativna in raèunovodska služba

4

Oddelek za selekcijo, reprodukcijo in informatiko v živinoreji

38

Oddelek za tehnologije reje domaèih živali

5

Oddelek za kakovost živinorejskih proizvodov

3

Oddelek za prehrano in kakovost krme

4

Oddelek za etologijo in zašèito domaèih živali

3

Oddelek za ekologijo in trajnostno živinorejo

3

Oddelek za trženje in marketing

4

SKUPAJ

65

Zavod za živinorejo razvija posamezne dejavnosti postopoma v skladu z razpoložljivim ustrezno izobraženim kadrom in finanènimi možnostmi. V kolikor se na razpise za prosta delovna mesta ne javijo ustrezni kandidati, jih servis vzgoji sam preko pripravnikov. Vodje oddelkov morajo imeti stopnjo doktorja znanosti. Veèina delavcev z univerzitetno izobrazbo mora imeti strokovni naziv dipl. kmet. ing – zootehnika. Vsi zaposleni z univerzitetno izobrazbo morajo aktivno obvladati najmanj en svetovni jezik (zaželjena je anglešèina) in biti usposobljeni za delo z raèunalniki ter z informacijskim sistemom v živinoreji. V oddelku za selekcijo, reprodukcijo in informatiko v živinoreji pa morajo obvladati tudi programiranje v vsaj enem programskem jeziku. Organiziranost vsakega oddelka je potrebno še izdelati na osnove vsebine dela in nalog vsakega oddelka. Ta zavod za živinorejo je v bistvu po funkciji in vsebini delovanja podoben in v nekaterih pogledih enak “Standing Committee for Zootechnics” pri Evropski komisiji. Sodelavci tega zavoda so istoèasno predstavniki Slovenije in èlani strokovnih in organizacijskih struktur EU na podroèju živinoreje (zootehnike). Upravna struktura in delovanje Zavoda za živinorejo tu ni pokazana, ker ga je treba najprej postaviti vsebinsko. Vsekakor pa bi bila velika racionalnost, da bi bil na tem Zavodu administrativni in strokovni sedež vseh vrst Združenj rejcev v Sloveniji.

Dejavnosti Zavoda za živinorejo:

3.2. PROMET S PLEMENSKIMI ŽIVALMI ZNOTRAJ EU IN S TRETJIMI DRŽAVAMI

Poveèanje lastne živalske prireje (recimo: prašièjega mesa) ne pomeni samo veèje možnosti za zaposlitev in dohodek živinorejcev, ampak tudi poveèanje verjetnosti za ohranitev zdravja populacij domaèih živali v Sloveniji. Prièakujemo lahko, da bo zaradi tega manj prometa na primer z živimi prašièi in prašièjim mesom. Nekaj katastrof, ki jih je v zadnjih letih zaradi bolezni doživela prašièereja v svetu - na primer: slinavka in parkljevka v Tajvanu, klasièna prašièja kuga na Nizozemskem – so spodbudile sprejemanje novih zakonov. Na Nizozemskem, kjer je od 1.6.1998 v veljavi zakon, s katerim bodo zmanjšali obseg prašièereje za 25%, so tudi doloèili, da bo ob izbruhu klasiène prašièje kuge moral obrat plaèati državi po 11,5 guldna na prašièa, èe ne bo mogel dokazati, da ima zakljuèeno rejo (lastna prireja pujskov in pitanje) ali pa ima prašièe le od enega dobavitelja. Prav tako pripravljajo na osnovi tega zakona novo organiziranost. Nizozemsko bodo glede reje prašièev razdelili v deset avtarkiènih podroèij, ki bodo med seboj loèena z 1.5 km širokimi koridorji, kjer ne bo reje parklarjev. V teh enotah bo reja prašièev skupaj s pripravo krme in klanjem zakljuèena brez povezave z drugimi podroèji. Pomen takih ukrepov potrjujejo tudi podatki v tabeli.

Ugotovljene bolezni prašièev iz liste A* v EU v letu 1997 (podatki do 6.VIII.1997) in število obolelih prašièev (Westergaard, 1997)

Država

Pojavi bolezni

Afriška prašièja kuga

Klasièna prašièja kuga

Prašièja vezikularna bolezen

Belgija

 

8

 

Nemèija

 

46

 

Italija

17

37

16

Španija

 

60

 

Nizozemska

 

360

 

* lista A: najhujše kužne bolezni, ki jih mora državna administracija izkoreniniti na najbolj radikalen naèin

Po podatkih v gornji tabeli lahko ugotovimo, da so bile v prvih sedmih mesecih preteklega leta ugotovljene bolezni prašièev iz liste A v petih državah EU. Povsem jasno je, da bo na primer cepljenje proti klasièni prašièji kugi prepovedano in prav tako, da lahko z drugaèno organiziranostjo in omejitvijo prometa znatno poveèamo verjetnost za prepreèitev vnosa bolezni.

Slovenija bo morala upoštevati sprostitev prometa s èistopasemskimi in hibridnimi plemenskimi živalmi, ki je v veljavi v EU. Z dobro notranjo organiziranostjo pa lahko to sprostitev omejimo le na potrebna osveževanja populacij domaèih živali. Rezultati veterinarskih in zootehniških raziskav pri uvoženih živalih v zadnjih letih nam to samo dokazujejo in potrjujejo. Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano (MKGP) pa bi z javno objavo teh rezultatov znatno pripomoglo k potrditvi in potrebnosti povedanega.

3.3. IDENTIFIKACIJA IN REGISTRACIJA ŽIVALI

Spremljanje prometa (gibanja) domaèih živali je v EU uzakonjeno in potrebno v vsakem primeru tudi v vseh drugih državah. Realizacija doloèil tega pravnega akta pa je vse prej kot enostavna. Postopki oznaèevanja živali so vsi po vrsti: tetoviranje, ušesne znaèke, rovašenja, elektronska oznaèevanja in drugi, v doloèeni meri nezanesljivi bodisi zaradi izgubljanja oznak, slabe èitljivosti ali prevelikih stroškov. Še posebej pridejo ti problemi do izraza pri zelo razdrobljeni strukturi kot je primer Slovenije. Tudi informacijske tehnologije tu niso in ne bodo uspešne, ker ni zagotovljen zanesljiv tok in kvaliteta podatkov. Tako je povsem razumljivo, da kljub zakonskemu predpisu to ni uspešno rešeno pri sedanjih èlanicah EU. Poiskati bo treba boljše naèine oznaèevanja živali. V sakem primeru pa mora biti ta predpis usklajen s prepisi o oznaèevanju živali za druge namene, kot je primer selekcije, rodovništva in drugo.

3.4. ZAŠÈITA ŽIVALI

Podroèje zašèite živali, ki ga je potrebno razumeti zelo široko, v Sloveniji praktièno, razen v nekaterih pravilnikih k zakonu o veterinarstvu, ni urejeno ne zakonsko in ne organizacijsko. Pod zašèito živali pa so vkljuèene tehnologije reje domaèih živali, sistemi vhlevitve, oskrba in ravnanje z živalmi. Po naših kmetijah in farmah pa so posledice neurejene zakonodaje in strokovne neorganiziranosti razvidne v številnih napakah v gradnji (predvsem pa v dragi gradnji), pogosto neustreznih sistemih vhlevitve (privezane svinje, neprimerne rešetke, …) in v slabem poèutju živali. Vse to bistveno vpliva na ekonomiènost prireje in je povezano z neetiènim odnosom do živali. Žal so bili v preteklosti poskusi ureditve teh problemov brez vsakega posluha na MKGP. Tak primer je na primer Evropska direktiva 91/6307EEC – reja prašièev, ki je bila pripravljena za sprejem v posebnem Pravilniku o reji prašièev že v letu 1992. Ta pravilnik je pripravila delovna skupina, ki jo je imenovalo Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano dne 24.6.1992 pod štev. 321-30-77/91/KR in so jo sestavljali živinorejski in veterinarski strokovnjaki. Zakaj do danes ta pravilnik ni bil sprejet pa ni bilo nikoli jasno pojasneno? O poèutju in tehnologijah reje so nekateri drugi vidiki podani tudi v poglavju 2.5 v na zaèetku tega poglavja omenjeni študiji.

Sprejeti je treba Evropsko konvencijo za zašèito živali, ki se redijo za kmetijske namene in urediti zakonodajo na podroèju zašèite živali.

3.5. PREHRANA ŽIVALI

Prehrani živali je v EU posveèeno veliko pozornosti, v veliki meri zaradi zašèite zdravja potrošnikov in prireje varne hrane. To potrjuje tudi odloèitev EU, da je že v letu 1970 ustanovila “Standing Committee for feeding-stufs”. V na zaèetku tega poglavja omenjeni študiji je pod toèko 2.2. opisana tudi prehrana živali. Iz vsega pa izhajajo zahteve, da moramo imeti usposobljene in uradno priznane laboratorije za kontrolo krme, da imamo znotraj predlaganega Zavoda za živinorejo poseben oddelek za prehrano živali in kakovost krme in da je potrebno v našo zakonodajo dopolniti s pravnimi akti s tega podroèja, ki veljajo v EU. Podroèje prehrane živali pridobiva veèjo težo in pomen.

3.6. VARSTVO OKOLJA IN ŽIVINOREJA

O varstvu okolja in živinoreji so osnovne strokovne podlage podane v poglavju 2.5 v na zaèetku tega poglavja omenjeni študiji. EU ima splošne pravne akte na tem podroèju in vsaka èlanica ima za enkrat svoje okoljevarstvene standarde v živinoreji. Prièakujemo pa lahko težnje po poenotenju teh standardov. V primeru Slovenije je potrebno upoštevati nekatere strukturne specifike v živinoreji, ko imamo na eni strani velike obrate in številne manjše znotraj vasi, ki jih je potrebno poveèati, da bodo konkurenèni in usposobljeni za tržne razmere v EU. Socialna struktura slovenskega podeželja pa se je znatno spremenila in vse pogosteje prihaja po vaseh do problemov povezanih z rejo domaèih živali, še posebej prašièev. Tem problemom bi se lahko v veliki meri izognili z naèrtovanim programom razvoja podeželja, kjer bi se vnaprej upoštevale tudi potrebe po reji domaèih živali. Za izvedbo programa obnove vasi in regionalni program je potrebno sprejeti tako zakonodajo, ki bo kmetu dala pravico do okolju prijaznega kmetovanja in s tem do reje domaèih živali. Pri izdelavi te zakonodaje pa morajo sodelovati tudi kmetijski strokovnjaki iz podroèja živinoreje.

3.7. STANDARDI ZA OCENJEVANJE TRUPOV ZAKLANIH ŽIVALI, JAJC, ….. ,

Ena od temeljnih osnov trženja v EU je izmerjena kvaliteta proizvodov – recimo klavnih trupov. V Sloveniji imamo veèino tovrstnih pravilnikov, ki so bili izdelani v zadnjih letih in so že upoštevali nekatera doloèila podobnih pravilnikov v državah EU. Tako imamo recimo za goveje in prašièje klavne trupe že uvedene tržne razrede EU. Vsekakor pa je potrebno te sedanje standarde pregledati in dopolniti z elementi iz podobnih v EU, ki še niso vkljuèeni v sedanje slovenske pravilnike. Pomembna strokovna osnova za ureditev tega podroèja je izredno velika razdrobljenost klavno-predelovalnih obratov (v Sloveniji je letno zaklanih 490000 prašièev v 32 klavnicah, na Danskem pa 19000000 prašièev v 22 klavnicah!). Taka razdrobljenost moèno ovira in poveèuje stroške ocenjevanja klavnih trupov in na drugi strani onemogoèa uvajanje modernih metod (recimo aparativnih pri prašièih) ocenjevanja.

3.8. KMETIJSKI TRGI Z MESOM, MLEKOM, JAJCI, ….

V Sloveniji na splošno ne poznamo takih ureditev trgov kot so v EU. Za proizvode, ki so vkljuèeni v organizirano trženje, so doloèene tako imenovane osnovne cene (basic price), ki jih doloèajo enkrat letno. Za vsako odstopanje od dogovorjenih pravil trženja sprejemajo posebne predpise (recimo: izredni nakupni pogoji živine v sluèaju bolezni – v zadnjih dveh letih je bilo tako veliko predpisov zaradi izbruha prašièje kuge na podroèjih posameznih èlanic EU). Za zmanjšanje problemov, ki bodo nastopili na trgih s kmetijskimi pridelki ob vkljuèitvi Slovenije v EU, je treba že sedaj postopoma UVAJATI PODOBNA PRAVILA TRŽENJA IN SE ORGANIZIRATI. V prvi vrsti pa bi morali dosledno izvajati plaèevanje po kvaliteti proizvodov. Podobno kot smo predlagali za zakonske akte na podroèju selekcije domaèih živali predlagamo tudi za to podroèje, da vse trge obravnava ista komisija.

3.9. NACIONALNI PRODUKTI

Nacionalni produkti, ki jih imamo v Sloveniji veliko in nekatere tudi zelo kvalitetne, so ena od možnih tržnih niš za slovensko živinorejo. Take proizvode podpira tudi kmetijska politika EU in niso neposredno vkljuèeni evropske tržne rede. Obširne informacije o tem so na Internet naslovu: http://europa.eu.int/en/comm/dg06/qual/de/index_de.htm. Strokovne osnove za tovrstne slovenske nacionalne produkte imamo v knjigah, ki jih je spisal doc. dr. Renèelj - recimo: Suhe mesnine – narodne posebnosti (1990), Meso iz tünke (1997) ali pa na vsakoletnih ptujskih razstavah Dobrot. Taki proizvodi zahtevajo tudi posebne tehnologije prireje, doloèeno kvaliteto izhodišènih surovin in so morda v naši pogosto zelo razdrobljeni strukturi edini izhod za dosego kar treh ciljev Agende 2000:

Pomembna je tudi ureditev trženja teh proizvodov, ki bo morala biti specifièna tudi že zaradi sorazmerno majhnih kolièin. Neposredna prodaja na kmetijah je pomembna možnost bodisi v obliki celovite turistiène ponudbe ali pa prodaje same. Slovenska zakonodaja na tem podroèju naj se uredi po zgledu EU in izdelati je treba program razvoja pridelave nacionalnih produktov.

3.10. UÈINKOVITOST KMETIJSKIH STRUKTUR

Pod tem naslovom se skrivajo predpisi in direktive z mehanizmi za izvajanje kmetijske politike v EU. Lahko bi jih primerjali s Strategijo razvoja slovenskega kmetijstva (1993) ali Programom reforme kmetijske politike 1999 – 2002 (1998). Zakonski akti so uvršèeni v skupino 03.30.10 – socialni in strukturni ukrepi in so izredno številni (seznam na 42 straneh). Za vsako sedanjo in bodoèo èlanico je zelo pomembno, da izkoristi vse možnosti podpor, ki jih na podroèju kmetijstva daje EU in da z argumentiranimi predlogi vkljuèi svojo problematiko v splošna pravila kmetijske politike EU. Na številnih podroèjih v Sloveniji nimamo nobenih ali pa le skromne študije, ki bi dale argumente za naše zahteve. Žal pa veliko študij sloni le na statistiènih podatkih, ki so prav na podroèju kmetijstva v Sloveniji znani po svoji nezanesljivosti. V Sloveniji je zarašèanje kmetijskih površin morda najveèji razvojni državni problem, katerega posledice bodo deležne predvsem bodoèe generacije. Pa imamo sploh zanesljive osnovne podatke o obsegu zarašèanja? Nujno je, da se izdelajo ustrezni razvojni programi na posameznih podroèjih in da so denarna sredstva, ki jih daje MKGP in MZT za CRP “Zemlja” uporabljena prav v te namene. Za realizacijo tega pa je potreben dober strokovni svet, ki bo ob dobrem poznavanju pravil izvajanja kmetijske politike EU in stanja kmetijstva v Sloveniji usmerjal to razvojno delo. V vsakem primeru pa bi moralo biti s temi pravili EU seznanjen zelo širok krog strokovnjakov in neposrednih proizvajalcev.

3.11. STATISTIKA NA PODROÈJU ŽIVINOREJE

Lanski “Vzorèni popis zmogljivosti kmetij”, ki je bil opravljen po standardih Evropske unije in s sodelovanjem drugih javnih strokovnih služb v Sloveniji, je pokazal na razlike v podatkih o kmetijskih površinah, o površinah posejanih z nekaterimi poljšèinami in o staležu nekaterih vrst domaèih živali. Za naèrtovanje razvoja je pomembno, da se poveèa zanesljivost statistiènih podatkov. To si s številnimi predpisi prizadeva tudi EU. Statistika na podroèju kmetijstva je vsekakor specifièna in povezana s številnimi poznavanji in ocenjevanji. Zanesljivost je mogoèe poveèati s sodelovanjem vseh javnih strokovnih služb, kar je ugotovljala tudi letošnja svetovna konferenca “Agricultural Statistics 2000” v ZDA. V poglavju 2.2.11 napisane direktive je potrebno vkljuèiti v slovensko zakonodajo in pri tem naj sodelujejo tudi strokovnjaki s podroèja živinoreje.

3.12. BIOTSKA RAZNOVRSTNOST, GENETSKI RESURSI

EU namenja biološki in genetski razliènosti v kmetijstvu v zadnjih letih posebej še po sprejetju Agende 21 veliko pozornosti. V Sloveniji sodelujemo na tem podroèju z evropskimi inštitucijami že od osemdesetih let dalje. Posebej intezivno pa po letu 1990, ko smo zaèeli ob podpori države ustanavljati genske banke po posameznih vrstah domaèih živali. Manjka pa nacionalni program ohranjanja avtohtonih pasem domaèih živali in pri MKGP strokovna skupina, ki bi usklajevala delo na podroèju genetskih resursov (rastlinskih in živalskih) v kmetijstvu. Po doloèilih osnovne uredbe EU je potrebno na evropsko komisijo pošiljati letna poroèila o vseh aktivnostih na teh podroèjih. Prav tako je zelo pomebno, da se kot država vkljuèimo v akcijski program EU in s tem pridobimo sredstva, ki jih namenja v te namene. V osnutku zakona za živinorejo so bila leta 1995 zapisana osnovna izhodišèa za zakonsko ureditev podroèja genetskih resursov v živinoreji. Takrat zapisane zakonske rešitve je treba uskladiti z veljavnimi v EU.

3.13. TRAJNOSTNA (SONARAVNA, ORGANSKA) ŽIVINOREJA

Sonaravna, organska ali trajnostna živinoreja so pojmi, ki imajo praktièno enak pomen, ker gre pri tem za tehnologije prireje, ki upoštevajo naèela trajnosti. Kljub temu, da je bil v EU sprejet pravilnik o organski pridelavi hrane že v letu 1991 pa se zaradi številnih razlogov, med njimi prevladujejo zlasti ekonomski, tovrstna pridelava ni pomembno razširila. Tudi v Sloveniji ubira tovrstna pridelava poèasne korake. Veèji razmah je možen le ob znatno veèjih cenah teh proizvodov. Potrebna pa je zakonska ureditev tega podroèja.

3.14. ORGANIZACIJA EU NA PODROÈJU ŽIVINOREJE

V prvem poglavju smo opozorili na nekatera strokovna, znanstvena in upravna telesa EU na podroèju živinoreje. V vsakem od teh bomo kot enakopravni èlani EU imeli mesto za svojega predstavnika. Za njegovo uspešno delo je posebej pomembna njegova strokovna usposobljenost, znanje angleškega jezika in poznavanje zakonske ureditve EU. Velikega pomena bo tudi njegova mednarodna strokovna afirmacija. Na dela v teh telesih se je potrebno pripravljati že sedaj. Napraviti je treba seznam vseh teles in organov EU, kjer bomo imeli svojega predstavnika na podroèju zootehnike ali kmetijstva v celoti, poiskati je treba kandidate za ta mesta in jih vsestransko usposobiti ter vkljuèiti že sedaj v delo pri našem vstopanju v EU. Vsako organizacijsko telo EU bi moralo imeti pri nas podobno organizacijsko formo, kjer bi naš predstavnik dobil pomoè in možnost za izvajanje sprejetih sklepov na ravni EU in za pripravo naših pobud.

3.15. PRIDRUŽITVENE IN DRUGE PODPORE, PREHODNA OBDOBJA

V poglavju 2.2.15 smo predstavili dva primera pomoèi in en primer prepovedi samovoljnega ravnanja pri dajanju pomoèi izven dogovorjenih pravil. Nekatera podroèja naše živinoreje bodo povsem prepušèena novim tržnim razmeram brez dosedanje pomoèi in z veliko verjetnostjo z nižjimi cenami. Za nje moramo uveljaviti poznane oblike pomoèi ob vstopu in za podroèja, ki so slabo razvita, zaprositi za dotacije ali pa za prehodna obdobja. Odloèitev o tem pa je mogoèe in treba sprejeti ob pogajanjih za vstop v EU.

 

  1. ZAKLJUÈEK

Zakonodaja EU na podroèju živinoreje je številna. V Sloveniji nekaterih podroèij še nimamo zakonsko urejenih, pogosto pa so obstojeèi zakoni zastareli. Uskladitev naše zakonodaje z EU brez hkratne vsebinske in organizacijske ureditve strokovnega in upravnega dela na podroèju kmetijstva in živinoreje, bi bila velika razvojna napaka. Priložnost je, da slovenski živinoreji damo tudi s pravnimi akti pogoje za konkureèno usposobitev na odprtem evropskem tržišèu. Uveljaviti je treba naše sposobnosti in naše znanje. Zelo pomembno je, da poišèemo in usposobimo strokovnjake, ki bodo naši predstavniki v upravnih organih in telesih EU. V vsakem primeru pa bi moral biti s pravili EU seznanjen zelo širok krog strokovnjakov in neposrednih proizvajalcev. Pomembno je, da slovensko živinorejo, ki daje kruh veè deset tisoèem Slovencem, ohranimo tudi za EU èase.

5. VIRI

Agenda 2000 - Landwirtschaft, julij 1997

Borell von E.: Welfare and environmental regulations in animal production. 6th Int. Symp. “Animal Science Days”, Portorož, Slovenia, Sept 16-18, 1998, Zb. Biotehniške fakultete. Univerze v Ljubljani, Kmetijstvo Suplement 30(1998), s. 303 - 308

Glodek P.: Genetic standards and breeding methods for farm animals in the EU. 6th Int. Symp. “Animal Science Days”, Portorož, Slovenia, Sept 16-18, 1998, Zb. Biotehniške fakultete. Univerze v Ljubljani, Kmetijstvo Suplement 30(1998), s. 87– 95

Internet naslovi:

http://Europa.EU.int/comm/sg/scadplus/leg/en/s04013.htm

http://Europa.EU.int/comm/sg/scadplus/leg/en/lvb/l12050.htm

http://Euopa.EU.int/scad/en-ind.html

http://Europa.EU.int/en/comm/dg06/index.htm

http://europa.eu.int/en/comm/dg06/ag2000/text/text_de.htm

http://europa.eu.int/en/comm/dg06/qual/de/index_de.htm.

http://Euopa.EU.int/eur-lex/en/lif/index.html

Justis Celex CD – ROM, Dec 1997

Kallweit E., Martina Henning: Carcass evaluation systems in the EU. 6th Int. Symp. “Animal Science Days”, Portorož, Slovenia, Sept 16-18, 1998, Zb. Biotehniške fakultete. Univerze v Ljubljani, Kmetijstvo Suplement 30(1998), s. 135-140.

Kmetijstvo. V. Priprava pridruženih držav srednje in vzhodne Evrope na vkljuèitev v notranji trg EU. Bela knjiga, Aneks, Ljubljana 1997, s.78 - 139

Koelman Holger: Pest – Kosensequenzen in NL Schweinetreff, 27.3.1998, 2 strani

Politiken der Europaeischen Union, Zusammenfassungen und Ueberblick der aktuellen Gesetzgebung, Agrikultur, Unionspolitik, http://europa.eu.int/comm/sg/scadplus/leg/de/104000.htm, 22.6.1998.

Prilagajanje kmetijsko – živilske zakonodaje v Sloveniji zakonodaji v EU. Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, 1997, 62 str.

Program reforme kmetijske politike 1999 – 2002. MKGP, Ljubljana, april – julij 1998, 25 strani.

Rejski program pri koristnih vrstah živali. Oddelek za zootehniko Biotehniške fakultete, junij 1998, 12 strani, http://agri.bfro.uni-lj.si/milena/progr99ziv1.html

Renèelj S.: Suhe mesnine – narodne posebnosti. Kmeèki glas, Ljubljana, 1990, 222 strani

Renèelj S.: Meso iz tünke. Pomurska založba, Murska Sobota, 1997, 139 strani

Strategija razvoja slovenskega kmetijstva, MKGP, Ljubljana, 1992, 88 strani.

Šalehar A, Štuhec I, Kovaè Milena: Nekatere presoje in možnosti za poveèanje kakovosti in gospodarnosti slovenske prašièereje. Sodobno kmetijstvo, 31(!998)7/8, str. 344 - 349

Šalehar A.: Slovenska prašièereja in vstop Slovenije v Evropsko Unijo. Sodobno kmetijstvo, 31(!998)7/8, str. 366-370

Westergaard J.M.: Main EU strategies to control highly contagious pig diseases: current situation and main developments. EAAP, Dunaj, avgust 1997, 10 str.